Geslaagde huldiging Dominique Janssen

10 september 2017

Vandaag was daar dan het moment waarop Gemeente Horst aan de Maas stil stond bij de inbreng van Dominique bij het Europees Kampioenschap van onze Oranje Leeuwinnen.

Nadat Dominique Janssen na het behalen van het EK direct op vakantie vertrok naar de Verenigde Staten om zich vervolgens bij de Arsenal Ladies te melden voor de trainingen voor het nieuwe seizoen was er dan vandaag eindelijk tijd om haar in het zonnetje te zetten.

Na een vertraging van haar vliegtuig werd Dominique, vergezeld door haar trotse moeder en haar beste vriendin, in Parkhotel Horst ontvangen door Burgemeester Kees van Rooij, Wethouder Bob Vostermans en Ton Hagens, voorzitter van RKsv Wittenhorst.

Op basis van haar bijdrage aan het kampioenschap ontving Dominique een ketting, gemaakt door edelsmid Laura Koning – Gielen uit Horst aan de Maas, die dient als onderscheiding voor grote verdiensten. Kees van Rooij benoemde de positieve gevolgen van het EK voor vrouwen/meisjesvoetbal in Nederland en Horst aan de Maas, Bob Vostermans herinnerde zich de gesprekken met Dominique enkele jaren geleden en constateerde dat haar carriere een prachtige ontwikkeling doormaakt.

Na de lunch ging het gezelschap op weg naar het sportpark waar Dominique aan de poort werd verrast en ontroerd door een aan aantal jonge Wittenhorst voetballertjes die in een kleine erehaag met oranje vlaggetjes haar naam scandeerden.
In de kantine werd Dominique door velen in de armen gesloten en werd het eerste kwartier voornamelijk benut door de jeugd, op jacht naar foto’s en handtekeningen.

Voorzitter Ton Hagens sprak zijn trots uit en benoemde het gegeven dat Dominique tot en met de B1 bij Wittenhorst voetbalde en daar “haar mannetje” stond. Hij keek terug op de gesprekken die samen met Dominique werden gevoerd bij diverse BVO’s en benoemde haar rol bij Essen, het EK onder 19, het WK en nu Arsenal. Met verschillende mensen uit Horst bezocht hij een wedstrijd van de Oranje Leeuwinnen, waarbij alle Horstenaren tevergeefs wachtten op een basisplaats of invalbeurt.

Dominique bedankte Wittenhorst voor de mogelijkheden en begeleiding en benoemde expliciet ook de rol die haar familie heeft gespeeld in haar voetbalcarriere. Daarnaast gaf Dominique aan dat het, ondanks het grote plezier rond het behalen van het EK, niet altijd makkelijk was om een plek op de bank te hebben, maar benoemde ze ook de kick dat haar inzet er toe leidde dat ze alsnog een half uur speeltijd kreeg in de finale waarmee uiteindelijk het EK werd gewonnen.

Vervolgens, na eerder een onderscheiding te hebben ontvangen van de Gemeente Horst aan de Maas was er het ludieke moment waarmee Wittenhorst Dominique kan vereeuwigen. Een afdruk van haar voet zal worden geplaatst in de walk of Fame.