Interview Ron v.d. Broek, trainer Wittenhorst Vrouwen 1

5 juni 2016

Ron v.d. Broek sloot twee jaar geleden als trainer aan bij Wittenhorst vrouwen 1. De trainer, die daarvoor de leiding had over SSS’18 Vrouwen 2 en dit team van de 5e naar de 2e klasse begeleidde, boekte dit seizoen zijn eerste grote succes met Wittenhorst Vrouwen 1. Het team werd recent kampioen in de 4e klasse en promoveert daarmee naar de 3e klasse. Reden om Ron een aantal vragen te stellen:

• Ron, van harte proficiat met het kampioenschap, ben je al een beetje bijgekomen van het kampioensfeestje?

Dank je wel. Het was een zeer spannend slot van het seizoen, een geweldige ontlading met een leuk feestje. Het was leuk geweest om met een thuiswedstrijd kampioen te worden, maar het kampioenschap op zich is natuurlijk het belangrijkste.

• Je hebt een fantastisch seizoen gedraaid met je team, was dit wat je vooraf ook als doelstelling had?

Toen ik vorig seizoen bij Wittenhorst begon was de doelstelling zo snel mogelijk naar de 3de klasse. Het 1e seizoen moest het team wennen aan een andere speelwijze, dit seizoen heeft het goed uitgepakt, hebben we een constant seizoen gedraaid. Het voetbal heeft gezegevierd, er werd verloren van fysieke tegenstanders.

• Je promoveert nu naar de 3e klasse, wat betekent dit voor het team en Wittenhorst?

Het grote verschil met een 3de en 4de klasse is het verschil van A categorie en B categorie, d.w.z. dat het er allemaal wat professioneler aan toe gaat, je kunt geen "baaldagen" aanvragen en je mag niet door wisselen, dit komt ons voetbalspel ten goede. In de regio spelen vooral Venray en Overloon op een hoog niveau, in de 3de klasse zullen we tegen 2de teams van deze clubs spelen. Voor een grote club als Wittenhorst is het belangrijk om door te ontwikkelen en een stabiele 3de klasser te worden.

• De laatste weken van het seizoen toch enkele blessures van belangrijke speelsters, hoe ben je hiermee om gegaan?

We hebben inderdaad wat tegenslagen gekend, we dachten dat we enkele weken terug met de nederlaag tegen concurrent Brevendia het kampioenschap verspeelden. Ook zware blessures kwamen om de hoek kijken. Toch is het ons gelukt door positiewisselingen en teambelang de minimale voorsprong te behouden.

• Je bent coach van een vrouwenteam. Wat vind je van het meisjes/vrouwenvoetbal in het algemeen?

Het meisjes- en vrouwenvoetbal zit enorm in de lift, ook door de resultaten van de “Oranje Leeuwinnen”. Het is dan ook enorm belangrijk om binnen de club de aandacht te blijven besteden aan het meisjesvoetbal, zodat je in de toekomst een natuurlijke doorstroming krijgt met eigen meiden. Hopelijk is Dominique Janssen voor veel jonge meiden een mooi voorbeeld om hun droom achterna te gaan. Ik ben van mening dat het meisjesvoetbal in Horst aan de Maas best nog wel een behoorlijke groeistuip mag mee maken en ik hoop dat nieuwe meisjes de weg naar Wittenhorst vinden, zodat we op enig moment ook meerdere A en B teams kunnen formeren, die de basis gaan vormen voor doorgroei naar het 1e team. De basis voor het meisjesvoetbal wordt natuurlijk al gelegd in de Mini F en F categorieën. Meisjes die de hele jeugdopleiding doorlopen manifesteren zich gedurende de tijd, net als de jongens, steeds beter. Gelukkig dienen zich ook steeds meisjes aan voor de proeftrainingen die we ieder jaar organiseren.

• En volgend jaar Ron, wat zijn je verwachtingen, gaan alle dames door?

Volgend seizoen gaan we er alles aan doen om ons te handhaven in de 3de klasse en misschien lukt het om mee te dingen naar een periodekampioenschap, ook dat is een uitdaging die we in de 4de klasse misten. Zoals het er nu uitziet zullen we met dit team de uitdaging aangaan, al hopen we op enkele talenten uit de omliggende kerkdorpen. Voor een grote club als Wittenhorst met een international als Dominique als ambassadeur wil je graag nog meer meetellen binnen het vrouwenvoetbal in de regio.