Voorstel Vrijdag: Kevin van den Berg

28 juli 2017

De inmiddels welbekende Voorstel Vrijdag is weer toe aan een volgende ronde. Deze vrijdag de eer aan een trainer die aan zijn tweede jaar bij de Wittenhorst jeugd begint: Kevin van den Berg, trainer/coach van de JO17-1.

‘Wittenhorst beschikt over ideale omstandigheden om je te kunnen ontwikkelen’.

‘Het bevalt mij goed bij Wittenhorst. Ik heb een leuk en gezellig eerste jaar gehad. De sfeer en rust om de club heen bevalt me en met de mensen van de club is het prettig werken. Ik kan me goed richten op mijn eigen ambities als trainer. Daarnaast zijn er bij Wittenhorst ideale omstandigheden om de spelers een leuk jaar te bieden waarbij ze zich goed kunnen ontwikkelen. Denk bijvoorbeeld aan de mooie accommodatie en de twee kunstgrasvelden’, aldus Kevin.

Wittenhorst, de uitdaging die jij nodig had?

Kevin: ‘Vooral een nieuwe uitdaging, met nieuwe mensen en een nieuwe omgeving. Daar leer je weer van als trainer zijnde en dat is ook wat ik graag wil. Hierdoor kan ik me verder ontwikkelen. Iedere club is natuurlijk weer anders, dus bij iedere club leer je weer van de minder goede en de goede dingen. Dit kan ik weer meenemen als bagage om de spelers beter te maken. Dus ik was vorig jaar blij met Wittenhorst JO15-1 als nieuwe uitdaging.

Van jeugdspeler bij VVV tot trainer van de vrouwen van SV Venray

Kevin werd geboren in Venray en speelde in de jeugd voornamelijk bij SV Venray. In de D en C jeugd heeft hij enkele jaren bij VVV-Venlo en Helmond Sport gespeeld. Nadat hij bij SV Venray als speler vertrok, keepte hij kortstondig bij Olympia’18. Dit was echter maar voor enkele maanden. De laatste drie jaar heeft hij in de selectie van SSS’18 gekeept, komend seizoen begint hij aan zijn vierde seizoen in Overloon.

Kevin: ‘Mijn trainersachtergrond ligt bij SV Venray. Ik ben daar als 16-jarige begonnen als keeperstrainer bij de E en F jeugd. Dat heb ik drie jaar gedaan waarna ik een team ben gaan trainen. Dit viel toen ook te combineren, aangezien ik naar de senioren ging en niet meer hoefde te voetballen op de zaterdag en dus een team kon gaan coachen op de zaterdag. Ik heb bij SV Venray vier jaar O17-2 getraind, één jaar O12 en ik heb nog na mijn kortstondige avontuur bij Olympia’18 samen met Bart Denissen de vrouwen van SV Venray getraind omdat de toenmalige trainer was opgestapt. In mijn laatste jaar bij SV Venray heb ik de JO15-1 getraind. Afgelopen seizoen heb ik met veel plezier bij Wittenhorst JO15-1 voor de groep gestaan!’.

De stap van de JO15-1 naar de JO17-1

Kevin: ‘Dit is een bewuste stap geweest. Ik heb mijn prioriteiten liggen op het trainen en coachen van een team! Dit is iets wat ik met heel veel plezier doe. Daarbij heb ik gemerkt dat ik de leeftijdsgroep JO17 als een hele uitdagende leeftijd heb ervaren. Er komen dan veel dingen samen bij die leeftijd. Zowel op technisch, tactisch en fysiek vlak, maar ook op sociaal vlak en een stukje teambuilding/commitment wat heel belangrijk wordt. In mijn ambitie om een betere trainer te worden en wat daarbij mij het meeste plezier en uitdaging geeft, is dit een zeer bewuste keuze geweest!’.

De samenwerking met de staf en andere jeugdtrainers

Kevin: ‘Afgelopen jaar was ik nieuw binnen de club. Dat betekent dat je weer van voor af aan moet beginnen om de club te leren kennen. Zowel de organisatie als de mensen. De staf die ik afgelopen seizoen heb gehad (Eric van Rens en Paul Ernst bij Wittenhorst O15-1 en als Hoofdjeugdopleidingen Richard Kleuskens) hebben mij daar goed in opgevangen! Daarbij leer je gedurende het seizoen de jeugdtrainers steeds beter kennen’.

JO17-1: de doelstelling

‘Belangrijkste is dat de spelers plezier hebben in wat ze doen: voetballen. Het zou mooi zijn als een aantal van de spelers van de selectie O17 over een paar jaar in het eerste staan van Wittenhorst! Daar moet de doelstelling van de jeugdopleiding liggen. Belangrijk is dus dat de spelers komend seizoen zich blijven ontwikkelen, denk bijvoorbeeld aan de manier van voetballen (technisch/tactisch) en een stukje mindset creëren die nodig is bij de senioren (bewustwording wat er voor nodig is om het eerste van Wittenhorst te halen). Voor mij als trainer blijft plezier de basis. Als dat er is, kan een speler zich op zijn eigen tempo ook ontwikkelen. En als iedereen zich komend seizoen ontwikkelt, is voor mij als trainer de doelstelling behaald!’.

Het aankomende seizoen wordt er een waarin de JO17-1 op 4e divisie niveau uit zal komen. Wij wensen Kevin, staf en spelers namens RKsv Wittenhorst alvast veel succes het aankomend seizoen!