Vrijwilliger aan het woord: Ken Alaerds

8 maart 2019

RKsv Wittenhorst steunt op haar vele vrijwilligers. Van de trainers tot aan het kantinepersoneel: iedereen draagt zijn steentje bij. Deze rubriek geeft een inkijkje in de werkzaamheden van deze vrijwilliger, welke daarnaast ook zijn/haar mening geeft over de plek van de club in de samenleving en waar we als vereniging winst kunnen boeken. Vandaag Ken Alaerds, speler van de JO19-1 en lid van de commissie commerciële zaken.

Ken is 18 jaar en woont in Hegelsom. Hij speelt alweer een aantal jaren bij RKsv Wittenhorst. Buiten het voetballen zelf, is hij hier ook nog actief als vrijwilliger. Daarnaast is hij dit jaar gestart aan de opleiding SPECO Sportmarketing. Deze opleiding volgt Alaerds op Fontys Hogescholen in Tilburg. In de tijd die over is, doet hij graag aan motorcross, mountainbiken, fitness en wintersport.

Ken: “Als klein kind ben ik begonnen met voetballen bij VV Hegelsom. Hier heb ik een aantal jaren gevoetbald. Als tweedejaars C-speler heb ik er toen voor gekozen de overstap naar RKsv Wittenhorst te maken. In de tijd dat ik bij VV Hegelsom speelde werd al aangeboden een scheidsrechtercursus te volgen. Ik heb er toen voor gekozen deze cursus te doen en heb vervolgens regelmatig pupillenwedstrijden gefloten. Toen ik bij Wittenhorst terecht kwam, ben ik hiermee doorgegaan. Nadat ik samen met een vriend van mij ervoor koos om het profielwerkstuk te doen binnen het vakgebied vrijwilligerszaken van onze vereniging, ben ik al snel gevraagd om ook bij deze commissie aan te sluiten. Hierin ben ik een tijdje actief geweest, waarna ik in het begin van seizoen 2018-2019 over ben gestapt naar de commissie Commerciële Zaken.”

Wanneer hem wordt gevraagd wat hem uitdaagt binnen deze commissie, antwoordt Alaerds het volgende: “Toen ik dit jaar begon aan mijn opleiding kwam ik in aanraking met werkveldoriëntatie. Dit houdt in dat je buiten de opleiding om, zelf zoveel mogelijk moet ondernemen in het werkveld, zodat je hier een beter beeld van krijgt. Op dat moment zat ik nog bij de commissie Vrijwilligerszaken. Vervolgens heb ik even overlegd binnen de commissie en heb ik de keuze gemaakt over te stappen naar Commerciële Zaken. Hierbij zijn veel meer overeenkomsten met de opleiding. Binnen deze commissie houd ik mij vooral bezig met het onderhouden van sponsorcontacten en het bedenken van nieuwe ideeën binnen de sponsorrelatie. Voor mij ligt de uitdaging in het bekend raken met het werkveld, om zo zoveel mogelijk ervaring op te doen.”

Naast zijn vrijwilligerswerk voetbalt Ken dus zelf ook. Momenteel is hij bezig aan zijn vijfde seizoen in het oranje. Hij heeft vanaf de C-jeugd de selectieteams doorlopen en is nu tweedejaars JO19-1 speler. Volgend jaar gaat hij dus over naar de senioren. Hij speel voornamelijk in een verdedigende rol, maar is volgens zichzelf niet gekluisterd aan een specifieke positie.

Alaerds: “Voor mij betekent Wittenhorst een plaats om samen te zijn met je vrienden. Hierbij speelt voetballen een grote rol, maar ook het tijdverblijf in de kantine draagt zijn steentje bij. Verder zie ik Wittenhorst als een plaats om mezelf te ontwikkelen op zowel sportief als commercieel vlak. Ik probeer mezelf als voetballer zo goed mogelijk te ontwikkelen en gebruik het vrijwilligerswerk om mijn loopbaan verder vorm te geven.”

“Ik zie Wittenhorst als een vereniging die mensen verbindt en een reden geeft om actief bezig te zijn. Ik vind dat de club hiermee een aandeel draagt in het welzijn van Horst a/d Maas. Ik denk dat Wittenhorst op het gebied van vrijwilligers een voorbeeld kan zijn voor vele andere verenigingen, maar natuurlijk ook nog het een en ander kan verbeteren. Ik hoop dat Wittenhorst als voetbalclub de komende jaren op een nóg hoger niveau komt te spelen. Ook zou het mooi zijn als de plannen van Afslag10 gerealiseerd kunnen worden, waardoor we gaan beschikken over een prachtige nieuwe accommodatie die iedereen binnen Horst a/d Maas verbindt. Verder hoop ik dat Wittenhorst een vereniging wordt waarbij het plezier van het voetballen voorop blijft staan en dat dit plezier gerealiseerd kan worden door de ruime vrijwillige inzet van leden en betrokkenen. Hierbinnen hoop ik dat ieder lid en vrijwilliger zich gewaardeerd voelt en trots is op onze club.”