De Wolf: "Wittenhorst heeft de huid duur verkocht"

19 augustus 2018

Na de wedstrijd SV Spakenburg – RKsv Wittenhorst (4-1) nam John de Wolf, hoofdtrainer van de thuisploeg, uitgebreid de tijd om in de catacomben een aantal vragen te beantwoorden voor de bezoekers uit Horst.

De blauw-witten waren duidelijk een maatje te groot en plaatsten zich voor het hoofdtoernooi van de TOTO KNVB Beker. Menig trainer zou na een 4-1 overwinning tevreden zijn over het resultaat, maar niet John de Wolf. De hoofdtrainer van de Tweede Divisionist had een effectievere thuisploeg verwacht en was boos vanwege de, in zijn ogen, onnodige tegentreffer.

“In de eerste helft speelden we best aardig, al lieten we zeker niet ons beste spel zien. Gelukkig konden we, na enkele kansen, het verschil voor het rustsignaal maken. In het eerste kwartier na rust startten we goed en beslissen we het duel. Na onze vierde treffer hadden we eigenlijk door moeten drukken, maar het leek alsof we het genoeg vonden. Sommige jongens zaten duidelijk al met hun hoofd bij de wedstrijd tegen Barendrecht.”

Wanneer De Wolf wordt gevraagd of hij boos is wegens de tegentreffer, antwoordt hij duidelijk: “Wat denk je zelf? We willen als team altijd het maximale uit een wedstrijd halen. Wanneer je dan een penalty weggeeft en een onnodige tegengoal incasseert, baal je daarvan. Nu stond het 4-0, maar in de Tweede Divisie mag je bijvoorbeeld bij een 0-0 stand niet zo’n onnodige goal om je oren krijgen. Dit hebben we de jongens na de wedstrijd in de kleedkamer wel duidelijk gemaakt”, aldus de oud-Feyenoorder.

De hoofdtrainer van de Tweede Divisionist had wat research gedaan naar de ploeg van Ton Kosterman. “Ik heb een aantal keer op de site gekeken, wist dat ze VVV-Venlo aardig weerstand hadden geboden. Naast dat ik wist dat ze meestal 4-3-3 spelen, moet je het in dit soort wedstrijden vooral zelf doen. We wilden niet tegen een verrassing aanlopen als een verlenging of een nederlaag. Het doel voorafgaand was om de klus in negentig minuten te klaren en dat hebben we gedaan.”

De voormalig international was tot slot lovend over de inzet én het beleid van de Horstenaren.
“Wittenhorst heeft haar huid duur verkocht. Ze bleven geconcentreerd voetballen en hebben tot de laatste minuut veel energie gegooid in de duels. Voorafgaand aan de wedstrijd sprak ik met de stafleden van Wittenhorst en vertelden ze mij dat ze enkele jeugdspelers meenamen, waarvan er zelfs één in de basis startte (Giel Beurskens, red.). Het is de visie van de club dat er veel wordt gewerkt met eigen jeugdspelers en spelers uit de regio; dat is natuurlijk prima. Erg goed dat ze met enkele ‘jonge honden' aan de slag gaan die de kwaliteiten hebben om op termijn in de Eerste Klasse te spelen”, aldus De Wolf.

Veel tijd om de overwinning te vieren had de winnende trainer niet: Enkele uren later analyseerde hij namens Fox Sports de livewedstrijd Heracles Almelo – ADO Den Haag (4-2).