Speler van het veld geplukt: Jochem Zwerus

4 april 2019

We plukken elke maand een speler van het veld en zetten hem/haar even in het zonnetje. Deze maand hebben we Jochem van het veld geplukt.

Naam: Jochem Zwerus
Leeftijd: 36 jaar
Team: Wittenhorst 8
Positie: Spits
Opleiding: Socialwork

Hoelang ben je lid bij Wittenhorst?
Met enkele pauzes tussendoor (in Oirschot gevoetbald bij “in de bocht 80” en in Rome gespeeld bij “All reds Calcio”) vanaf mijn 16e dus ongeveer 20 jaar.

Wat is jouw beste eigenschap (in het veld)?
Motivator en coach.

Hoe ziet jouw ideale wedstrijddag eruit?
Tegen een op het oog betere tegenstander lang de 0 houden. Om de 3 punten halverwege de 2e helft te ‘stelen’ op karakter en inzet.

Hoe ga jij om met het winnen/verliezen van een wedstrijd?
Winnen is altijd goed of het nu verdient is of niet. Verlies is anders nu ik ouder ben kan ik er beter tegen. Toen ik net 20 jaar was, was dat wel anders. Dan kon ik daar nog heel de dag ziek van zijn.

Wat is tot nu toe je mooiste wedstrijd geweest?
De dag na Rowwen Hèze slot concert (dus al onze spelers hadden een kater) de overwinning stelen met 0-1 uit bij de koploper (Kronenberg). Uiteraard door een goal van mij destijds. Veel van de spelers uit Kronenberg zaten bij mij op school en die nederlaag heeft hen toen het kampioenschap gekost. Tot op de dag van vandaag voelt dat goed.

Voor welke club ben je? Want?
Ik heb voor veel clubs sympathie. Real Betis, Liverpool, Helmond Sport en Palermo maar van kinds af aan ben ik Feyenoorder. Dit omdat mijn familie uit Rotterdam en omstreken komt. Dankzij mijn opa ben ik fan geworden van Feyenoord. Ook omdat iedereen in die tijd (jaren 90’) voor 020 was, was ik juist voor Feyenoord. Daarnaast ben ik supporter van AS Roma, dit komt omdat ik 12 jaar geleden in Rome gewoond heb en zodoende ben ik toen fan geworden van de mooiste club van Italië. Er is onlangs een officiële Nederlandse Fanclub van AS Roma opgericht. Kijk maar eens op www.romanisti.nl/roma/

Welke voetballer is voor jou een groot voorbeeld?
Francesco Totti. Een legende die zijn gehele carrière voor maar 1 team uit kwam. Ik heb hem live mogen zien spelen en ooit ontmoet, hij was echt een klasse apart in en rond het veld. Nooit gekozen voor het grote geld (hij kon naar Manchester, Real Madrid, Milan en Juve) maar is altijd Roma trouw gebleven.

Wat doe je naast voetballen nog meer in je vrije tijd?
Naast het voetbal ben ik sociaal werker en MBO docent in Eindhoven. Ik ben vader van 2 kinderen Roan en Manou, en partner van Joan. Passie voor Italiaans koken en vind andere sporten zoals boksen en basketbal tof.

Waar zie jij jezelf over 5 jaar?
Ik stop na dit seizoen met voetballen bij Wittenhorst. Een blessure aan mijn rug is daarvan de reden en ik wil graag zelf kiezen wanneer ik stop in plaats van nog een serieuze blessure oplopen. Waarschijnlijk ben ik over 5 jaar trainer van het team van mijn zoon of die van Patrick ;-).

Regen of zon?
Regen. Engels voetbal met van die ballen die doorschieten, slidings zonder schaafwonden. Heerlijk.

S’ morgens of s’ middags?
S’morgens. In Nederland speel ik al jaren in de ochtend en het bevalt prima. Ín Italië speelden we vaak in de namiddag of avond (vanwege de hitte). Had ook wel wat qua sfeer, maar vaak was je dan moe van de dag werken.

Kunstgras of natuurlijk gras?
Wat een vraag. Echt gras natuurlijk. Zoals het hoort.