Wittenhorst in slotfase langs HVCH

3 maart 2024

Op bezoek bij concurrent HVCH in Heesch heeft Wittenhorst de tweede zege geboekt in drie wedstrijden in de Vierde Divisie. Het was weliswaar zwaarbevochten en het kwartje had ook de andere kant op kunnen vallen, maar invaller Willem Heijnen bezorgde zijn ploeg drie belangrijke punten: 1-2.

De openingsfase was duidelijk voor de thuisploeg. Al na drie minuten kwamen de gastheren op voorsprong door Milan Raijmaekers na een opeenstapeling van fouten in de Horster defensie. Na een kwartier konden de Brabanders de score verdubbelen na groot gevaar voor het Horster doel, maar de bezoekers bleef erger bespaard.

In de negentiende minuut was daar de gelijkmaker van Joost van Rensch. Een messcherpe vrije trap van de aanvaller werd door niemand geraakt en zelfs de keeper ging onder de bal door. Vlak na het half uur lag de rechterkant van de oranjehemden volledig open, maar profiteerde de thuisploeg niet van de geboden ruimte. Enkele minuten later leverde een nieuwe kans aan Brabantse kant ook geen treffer op; de bal zeilde links over het doel.

De laatste twee kansen voor het rustsignaal waren voor de ploeg van Van der Coelen: een inzet van de vrijgespeelde Joost van Rensch werd gedegradeerd tot corner, welke ook geen treffer opleverde. In de laatste minuut werd er tot drie keer toe niet gescoord en kon HVCH de meubels ternauwernood redden. De ruststand werd dan ook 1-1. Wittenhorst mocht het meest tevreden zijn met deze ruststand, want er werden defensief nogal fouten gemaakt.

In de tweede helft was de eerste grote kans vlak voor het uur voor invaller Nick Driessen. Met een ultieme actie verraste hij de weifelende doelman; zijn kopbal belandde echter op de paal. Vlak hierna kreeg de thuisploeg twee grote kansen. Waar eerst Arts een stuiterend schot kon wegtikken, belandde een gevaarlijk schot enkele minuten later in het zijnet.

In de laatste twintig minuten nam Wittenhorst het heft in handen. Waar eerst een schot van Giel Beurskens nog ver over het doel vloog, ontsnapte de thuisploeg met veel geluk bij een keihard schot van Spreeuwenberg. Het was meer geluk dan wijsheid dat de doelman zijn doel schoon hield.

In de absolute slotfase kwamen de Brabanders bijna op voorsprong, ware het niet dat Ravi Arts dit op miraculeuze wijze wist te voorkomen. Deze redding bleek bepalend, want amper een minuut later kwam daar de winnende treffer van invaller Willem Heijnen. Een op maat gegeven bal van Joep Beurskens werd koelbloedig afgerond door de spits.

Vandaag heeft wellicht de gelukkige gewonnen. In een niet altijd hoogstaande pot voetbal, waarin beide ploegen aardig wat fouten maakten, heeft Wittenhorst nu echter wel een gaatje geslagen naar de play-off plekken voor handhaving. De voorsprong op de tegenstander van vandaag is inmiddels zeven punten, al heeft HVCH nog wel een wedstrijd tegoed. Het gemis van enkele vaste basiskrachten brak de Horstenaren dus uiteindelijk niet op. Over twee weken, wanneer er wellicht weer enkele spelers terugkeren uit de lappenmand, spelen de oranjehemden op eigen veld tegen Best Vooruit.

Wittenhorst 1:

Ravi Arts, Koen Jenniskens, Dion van Horne, Bono Wijnhoven; Joost van Rensch (84. Willem Heijnen), Tom Driessen (46. Nick Driessen), Daan Verlijsdonk, Jeffrey Rijkers (46. Joep Beurskens); Luc van Kuijck, Giel Beurskens (90. Jeroen Verkennis), Tom Spreeuwenberg.