Wittenhorst-vrijwilligers ronden Pupillencursus af

12 december 2023

Op maandag 11 december hebben zeven Wittenhorst-vrijwilligers (Danny Kleinen, Daan Driessen, Mike van Hoenselaar, Kenn van Daal, Bart Jacobs, Ben Wijnhoven en Patrick Blom (die niet op de foto staat)) de KNVB Pupillencursus afgerond. In die cursus zoomden zij dieper in op alle facetten waarmee je als trainer of leider bij de categorieën JO6 t/m JO12 te maken krijgt. De cursus werd gegeven door Henk Stiphout, toevallig ook vrijwilliger binnen onze club, die namens de KNVB zulke cursussen geeft. Naast vrijwilligers van onze club waren er nog 9 anderen van clubs zoals SIOL, VV Sambeek en Sparta'18.

“Ik vond het toch tijd om een cursus te gaan doen omdat ik merkte dat ik meer wilde leren over de denkwijze van pupillen”, vertelt Mike van Hoenselaar, een van de trainers van onze JO10-1 en één van de deelnemers. “De cursus was een mooie combinatie tussen theorie en praktijk. Zo kregen we theorie over hoe kinderen denken en gaven we in de praktijk trainingen aan onze JO9 en JO10. Dat was ontzettend leerzaam om te doen.” Die trainingen werden niet lukraak uit de mouw geschud. “We leerden over het stellen van een doel en het  selecteren van oefeningen daaromheen”, aldus Mike. “De KNVB doet dat met Rinus; binnen Wittenhorst gebruiken we daarvoor VTON. Vanuit de medecursisten kreeg je daarna direct feedback, dat was erg waardevol.”

De cursus bestond niet enkel uit de bijeenkomsten op ons sportpark. Kenn: “Je keek op zaterdag ook bij een medecursist mee bij een wedstrijd, en hij bij jou. Het was ontzettend leerzaam om een kijkje in andermans keuken te krijgen en te zien hoe iemand anders de voor- en nabespreking en het coachen tijdens de wedstrijd aanpakt. Wat verder opviel, was het feit dat er ook seniorentrainers meededen aan de cursus. Je hoeft dus echt geen jeugdtrainer te zijn om deze cursussen te volgen.”

Mike kijkt zodoende positief terug: “Wat het mij heel erg heeft geleerd is om op een hele andere manier te kijken naar een training en spelers individueel, doordat je constant zelfreflectie toepast. Mijn theoretische kennis is daarnaast ook ontzettend toegenomen. Het was heel erg leuk om te doen.” Kenn vult aan: "Ik heb praktische handvatten gekregen om zowel nu bij JO9 als bij JO11 deze direct in te zetten, ik zie ook verschil in hoe ik op het veld sta en het team hoe deze trainingen en wedstrijden volgen."

Danny, Daan, Mike, Kenn, Bart, Ben en Patrick: namens Wittenhorst uiteraard van harte gefeliciteerd!

Lijkt het jou ook leuk om jezelf en daarmee onze spelers met meer plezier te laten voetballen en talent te blijven ontwikkelen. Volg dan een cursus, de club betaald deze voor jou. Neem contact op met Frank Zanders (frankzanders@rksv-wittenhorst.nl). Frank kan je verder helpen!