De historie van de Wittenhorst-kantine

14 augustus 2019

De kantine: het kloppend hart van een sportvereniging. Tegenwoordig niet weg te denken op het sportpark van een voetbalvereniging, maar toch moest Wittenhorst het tot 1971 zonder kantine stellen. Op 17 april 1971 werd de kantine op het sportpark in Horst officieel geopend. Ger Boots, aanjager van de bouw van de kantine, vertelt erover.

We schrijven het jaar 1969. De jaarvergadering wordt gehouden en er wordt gediscussieerd over de benzinekosten die binnen Wittenhorst worden gemaakt. "Als we uit moesten spelen gingen we met de auto en moesten we zelf de benzine betalen", haalt Ger Boots herinneringen op. "Iemand zei dat er vervoer van de club moest komen, maar daar was geen geld voor. 'Zorg maar dat er geld komt', zei ik toen. De voorzitter, dokter Van den Meerendonk, stelde me toen ter plekke aan als voorzitter van de commerciƫle commissie", lacht Ger. Het feit dat de club nog geen kantine had, was een doorn in het oog van Ger.

Hij nam daarom het voortouw om de bouw van een kantine voor Wittenhorst op poten te zetten. Een hele uitdaging, aangezien de belangrijkste voorwaarde daarvoor, geld, niet aanwezig was. Ger begon met het regelen van de vergunningen. "Dat was een hele uitdaging. Er waren er heel veel nodig, dat heeft wel bijna een jaar geduurd." De bouw kon zodoende omstreeks 1970 starten. "Het is allemaal gratis door leden gebouwd. Elke avond was er wel actie. Iedereen die in de bouw werkzaam was, hielp mee. Materialen werden meestal gesponsord. Ook moesten we materialen kopen. Dat geld haalden we uit een collecte die we deden in heel Horst en uit het organiseren van de Noord-Limburgse kaartkampioenschappen, die ook bedoeld waren om geld voor Wittenhorst te verdienen. De totale begroting van de kantine werd geschat op zo'n 65000 gulden."

Een jaar later, op 17 april 1971 dus, werd de kantine geopend. "Wittenhorst was toen al een grote vereniging, dus dat was een geweldig iets. We hadden op dat moment zes kleedlokalen, later zijn het er twaalf geworden. De kantine werd gebouwd op de plek waar-ie nu staat en op zaterdag 17 april werd de kantine geopend." Ger laat een artikel zien dat destijds in De Limburger stond en waarin de krant 'Wittenhorst na de bouw van de kantine een periode vol voorspoed toewenst.'

Toeval of niet, maar over een kleine twee jaar viert de kantine van Wittenhorst dus zijn vijftigjarig jubileum. Inmiddels in een geheel andere stijl en met nieuw interieur, maar nog altijd met dezelfde functie. Van koffiedrinkende ouders en analyses na de wedstrijden tot derde helften en potjes tafelvoetbal: het kloppende hart van de vereniging.

Foto's (uit archief Wittenhorst): de aanbouw van de kantine en enkele leden tijdens de opening van de kantine