Even bijpraten met: Ton Kosterman

31 maart 2020

De coronacrisis raakt ons allemaal. Voor nagenoeg iedereen is het dagelijks leven drastisch veranderd. Thuiswerken is al weken de normaalste gang van zaken, we onderhouden sociale contacten vooral digitaal en de voetbalvelden in ons land zijn al weken leeg. In de rubriek ‘even bijpraten met’ vertellen Wittenhorst-leden wat er de laatste weken zoal veranderd is voor hen. Vandaag deel 1, waarin onze hoofdtrainer Ton Kosterman aan het woord is.

Het is dinsdagavond, de barbecue staat bijna aan in huize Kosterman. De hoofdtrainer maakt nog snel even tijd vrij om wat vragen te beantwoorden, voordat hij aanschuift. Er is immers genoeg te bespreken, want als iemand voetbal ademt, is het Ton Kosterman. Naast het hoofdtrainerschap bij Wittenhorst werkt hij als manager voetbal bij AWC in Wijchen en accommodatiebeheerder bij Woezik. “Voor AWC werk ik zo’n drie tot vier uur per week. Nu het voetbal stilligt, krijgen trainers van mij en een andere persoon binnen de vereniging filmpjes doorgestuurd met oefeningen die hun spelers kunnen doen. Wat we eerst op de velden deden, doen we nu digitaal.”

Bij Woezik was Kosterman iedere doordeweekse dag van 13 uur tot 17 uur op het sportpark te vinden om vrijwilligers aan te sturen, maar ook dat ligt nu grotendeels stil. “Ik ga ongeveer één uur per dag naar de club om te kijken of de velden leeg blijven. Dat lukt prima. Als er echt iets nodig gedaan moet worden, doe ik dat ook. Zo heb ik deze week alle ballen gecontroleerd.”

Over naar Wittenhorst dan. Aangezien de competitie voor de amateurs is afgelopen, gaat de blik bij Kosterman op volgend seizoen. “Ik ben alle jongens vanaf vorige week gaan bellen. Ik vraag hen bijvoorbeeld hoe het met henzelf en hun gezin is. Verder hebben we het over werk of studie en het volgende seizoen. Dat ziet er richting Wittenhorst 1 goed uit. Het lijkt erop dat we het team voor een heel eind bij elkaar kunnen houden. Ook heb ik veel contact met Richard Kleuskens over de vereniging en het beleid.”

Middels schema’s, waarin Kosterman ‘wel gelooft, maar ook begrijpt dat spelers hun eigen draai aan deze periode willen geven en denkt dat 75% van de voetballers zelf wel een keer de schoenen aantrekt en thuis wat oefeningen doet’, probeert Kosterman en zijn technische staf de selectiespelers te ondersteunen in het op peil houden van hun conditie. Nu óók Kosterman meer thuis is, heeft hij wel wat meer tijd om zijn twee studerende kinderen, die beiden op de middelbare school zitten, te helpen. “Dat gaat me trouwens niet altijd even goed af, om ze aan het werk te zetten”, vertelt hij lachend daarover.

De komende weken hadden voor Kosterman in het teken moeten staan van de afsluiting van de competitie met het eerste elftal, het meedoen aan de Alpe d’Huzes én zijn 25-jarige trainersjubileum. “Dat wordt allemaal opgeschoven. Het streven is om dat volgend jaar te doen. Door dit seizoen staat een streep, die mogen we niet meetellen toch?”, zegt de trainer met een knipoog.

Naast zijn werkzaamheden voor voetbalverenigingen, heeft Kosterman ook een eigen bedrijf waarmee hij voetbalfeesten voor kinderen verzorgt. “Die feestjes gaan nu niet door, maar als zzp’er kost het mij gelukkig niet heel erg veel. Ik had drie feestjes staan die ik heb moeten cancelen” Wat wel doorgaat, is de barbecue in zijn tuin. Maar niet voordat hij zich haast nog een ding te zeggen: “Je mag eraan toevoegen dat ik eenieder binnen Wittenhorst heel veel gezondheid toewens in deze bijzondere periode waarin we met z’n allen terecht zijn gekomen. Dat geldt ook voor de rest van de families.”

Volgende week: Jeroen Hesen (coördinator JO15 en lid commissie organisatorische zaken)