Jeugd leeft zich uit: "Hetzelfde als normaal"

20 november 2020

Een figuurlijk wespennest: dat is wat het sportpark van Wittenhorst normaal aardig symboliseert in het weekend. Het is met name op die dagen doorgaans een komen en gaan van mensen en een broedplaats voor het onderhouden van sociale contacten. Sinds het opnieuw stilleggen van de competities is het in het weekend echter een stuk stiller op onze velden. Alleen de jeugd tot en met zeventien jaar leeft zich nog uit: op zaterdagen worden er onderling partijtjes gespeeld. En dat bevalt zeker bij de jongste jeugd erg goed, zo blijkt.

Waar hij zich iedere zaterdag het meeste op verheugt? “Gewoon het voetballen zelf, je even lekker laten gaan en je best doen”, vertelt Stijn Kleuskens, speler van de JO12-2. “Het is leuk dat je je teamgenoten ook in het weekend ziet. Dat is eigenlijk hetzelfde als normaal.” Zie daar alvast een grote winst van de onderlinge partijen. Binnen Wittenhorst werd het snel op poten gezet. Joreno van de Ven, coördinator onderbouw: “Vlak na de persconferentie kreeg ik al appjes van leiders. We hebben dit idee direct besproken en binnen een week lag het draaiboek klaar. Tussendoor werd er ook nog een leuke naam aan toegevoegd, de Wittenhorst Lockdown League. De invulling verschilt per weekend, soms wordt er 4 tegen 4 gespeeld en soms 11 tegen 11.”

Joreno ziet dat het initiatief breed wordt gedragen. “Ik hoor erg positieve geluiden. Alle trainers en leiders stellen zich erg flexibel op, daar verdienen zij uiteraard een groot compliment voor. Mensen zijn bereid om mee te denken, sturen verzoekjes in en bieden helpende handjes waar dat nodig is. Dat is erg fijn!”

Maikel Brouwers, trainer binnen de JO8, is één van die vrijwilligers. “Wat ik het goede vind, is dat kinderen gewoon door kunnensporten op de zaterdagochtenden zoals ze dat gewend zijn”, vertelt Maikel. “Mijn zoon zit in de JO8. In die leeftijdscategorie moeten ze bijvoorbeeld nog wennen aan het veld, de manier van spelen en de regels. Het mooie is dat ze zich daar in deze competitie in door kunnen ontwikkelen. We kunnen als trainers de wedstrijden stilleggen als we zien dat er iets te leren valt.” Ook Stijn vindt het leerzaam: “Je voetbalt ook met anderen dus daar leer je heel erg van, bijvoorbeeld hoe ze voetballen.”

Er wordt afwisselend in het eigen of gemixte teams gespeeld. Maikel: “Als je merkt dat de verschillen te grootzijn, worden de teams gemixt. Dat alles komt het fanatisme zeker ten goede. Iedereen komt zo aan bod. Laatst eindigde een duel bijvoorbeeld in 7-7 en hebben we daarna penalty’s genomen. Het is natuurlijk ook belangrijk dat de jeugd elkaar ziet, dat brengt gewoon een goede sfeer.” Dat ziet Joreno ook: “We denken als vereniging graag in mogelijkheden. Daar is dit een mooi voorbeeld van. Spelers ervaren het als een echte zaterdag en daarnaast is iedereen ook bereid om dit op een veilige manier samen te doen. Er wordt voor koffie en ranja gezorgd en gesjouwd met doeltjes. Daar kan ik wél echt van genieten!” Het laatste woord is aan Stijn, één van die tientallen spelers waarvoor het allemaal wordt gedaan: “Ik vind het leuk dat het zo is geregeld. Natuurlijk is het jammer dat de competitie niet door kan gaan, maar spelen tegen andere teams is leuk. Dan kun je evengoed blijven trainen voor als we weer normaal kunnen voetballen.”