Rio ver weg voor Oranje Leeuwinnen.

6 maart 2016

De Nederlandse vrouwen, met wederom een basisplaats voor Dominique Janssen, hebben op het olympisch kwalificatietoernooi de 4-3 zege op Zwitserland geen goed vervolg kunnen geven. Door een 1-4 nederlaag op Het Kasteel tegen Noorwegen is een ticket voor Rio ver weg voor Nederland.

De ploeg van bondscoach Arjan van der Laan had een uur lang eigenlijk niets te vertellen tegen de Noorse dames, die de eerste wedstrijd van het OKT verloren van Zweden met 1-0. Oranje zette tegenover grote kansen voor Caroline Graham Hansen een schotje van Manon Melis en een voorzet van Desiree van Lunteren die bijna bij de tweede paal binnen viel.

Het overwicht van Noorwegen werd evenwel na een half uur in een voorsprong omgezet. Emilie Bosshard Haavi tikte binnen in Rotterdam, waar Het Kasteel met 10.599 toeschouwers uitverkocht was. Voor de Oranje-dames was dat de tweede keer in de historie dat er in een uitverkocht huis werd gespeeld. De eerste keer was in november 2013 toen Griekenland in WK-kwalificatieverband met 7-0 werd verslagen.

Ook na rust had Nederland moeite met Noorwegen, dat aanvankelijk verzuimde verder afstand te nemen. Uiteindelijk gebeurde dat wel in de 62ste minuut toen Maren Mjelde in twee instanties binnenschoof: 0-2. Na die goal was er bij Nederland boosheid, aangezien de scheidsrechter door liet gaan terwijl Kelly Zeeman – al dan niet na een overtreding – met een hoofdblessure op het veld lag.

De 0-2 bleek voor Nederland wel het startsein van een offensief. Diezelfde Zeeman stond aan de basis van de 1-2. Topscorer aller tijden Melis schatte de lange bal op waarde en rondde met een handig wippertje af. Oranje probeerde het daarna nog wel, maar het verzet werd gebroken met de 1-3 van Ada Hegerberg, die later ook nog de 1-4 maakte.

Nederland – Zweden:

A.s. woensdag speelt Nederland tegen Zweden. Een volle bus uit Horst aan de Maas rijdt naar het Kasteel in Rotterdam, het stadion van Sparta. De aanmoedigingen zullen nodig zijn: Omdat in de andere wedstrijd Zweden Zwitserland met 1-0 versloeg, moet Nederland in de laatste wedstrijd van de Zweedse dames winnen. Ook Noorwegen, dat in de laatste wedstrijd Zwitserland treft, kan op zes punten komen. Om het verschil te brengen zal in eerste instantie naar het onderlinge resultaat van de ploegen gekeken worden, daarna naar het doelsaldo. De 4-1 nederlaag heeft de kansen van Oranje wat dat laatste betreft geen goed gedaan.