Verdiende nederlaag Wittenhorst tegen Volharding

8 september 2019

De tweede bekerwedstrijd werd er een waarin veel nét niet lukte. Er werden wel kansen gecreëerd, maar de Brabantse verdediging had de zaken goed voor elkaar. De Horstenaren lieten bij vlagen goede combinaties zien, maar het werd zo nu en dan duidelijk dat de ploeg nog in opbouw is. Er werd dan ook terecht met 0-2 verloren.

Nog voor aanvang kwam de sfeer er al goed in, waar beide teams begeleid door het clublied van Wittenhorst het veld betraden. Beide teams begonnen overigens goed aan de bekerpoule: ook Volharding wist hun eerste bekerwedstrijd met 2-0 te winnen (thuis tegen Bekkerveld). Al snel dreigden de bezoekers gevaarlijk te worden. In de eerste minuut werd een bal over rechts bij de eerste paal de zestien ingetikt, ware het niet dat Dirk Scheres attent reageerde en het gevaar slim wist om te toveren tot een doeltrap. Vijf minuten later wisten de Horstenaren voor het eerst gevaarlijk te worden. De kopsterke Dion van Horne wist de bal met zijn hoofd bij Luc van Kuijk in te leveren, die op zijn beurt Joost van Rensch in de diepte wegstuurde. De snelle buitenspeler wist zijn boogbal echter niet tussen de palen te mikken.

Na bijna een kwartier wist aanvaller Tom Spreeuwenberg zijn eerste kans te creëren, hij zag zijn inzet echter rakelings naast gaan. Niet veel later wist ook Jeffrey Rijkers gevaar te stichten, zijn voorzet cq. schot ging echter hard voorlangs. De ploeg van Ton Kosterman kroop meer uit zijn schulp en wist via Spreeuwenberg en Van Rensch er gevaarlijk uit te komen; de grensrechter vlagde tot verbazing en ongenoegen voor buitenspel. In het vervolg van de eerste helft waren de kansen voor de bezoekers. Tim Brouwer schoot recht in de handen van Jaap Omvlee, waar diezelfde Brouwer even later een inzet uiteen zag spatten op de lat. In de extra tijd was daar dan toch de voorsprong voor de rood-witten: een afgeslagen bal kwam voor de voeten van Kas van den Bosch, die Dirk Scheres en Omvlee te slim af was: 0-1. Dit betekende tevens de ruststand.

De tweede helft begon al snel met een gele kaart voor Nino Janssen, verdediger van de Brabanders. De verdiende vrije trap leek een prooi te zijn voor de thuisploeg, maar de kopbal van Bart Zanders miste net wat precieze. Vlak daarna zag Dion van Horne een kopbal ook over het doel verdwijnen na een aangemeten corner van Joost van Rensch. Het waren de bezoekers die vijf minuten na rust de Horstenaren op de pijnbank legden: aanvaller Tim Brouwer rondde beheerst af en liet doelman Omvlee kansloos: 0-2.

In het vervolg zochten de oranjehemden de weg naar het doel om de aansluitingstreffer te kunnen produceren. Met invallers Willem Heijnen en Daan Verlijsdonk zocht de ploeg van Ton Kosterman naar openingen in de Volhardingse defensie. Dit resulteerde dan ook in kansjes voor Van Rensch (schot), Van Horne (kans uit vrije trap) en een voorzet van Joost die net uit de doelmond werd gehaald. De rood-witten stonden verdedigend aardig gepositioneerd en maakten het de Horster aanval knap lastig om tot gevaar te komen. Het waren de Brabanders die vervolgens uit een counter op 0-3 leken te komen, ware het niet dat de inzet van Kas van den Bosch kracht miste om doelman Omvlee te verrassen. Diezelfde Van den Bosch zag de doelman van de Horstenaren twintig minuten voor tijd ook adequaat reageren op diens inzet.

De ploeg van Kosterman richtte een slotoffensief op en stuurde verdediger Van Horne als stormram naar voren. Dit resulteerde in kansjes voor de nieuwbakken verdediger, maar een echt slotoffensief kwam niet van de grond. Op het einde redde de lat de Horstenaren nog van een grotere nederlaag.
Rest ons de conclusie te trekken dat de 2e klasser uit Vierlingsbeek verdient met de punten huiswaarts keert. Het spel van de gastheren was niet voldoende om aanspraak te mogen maken op een resultaat. Volgende week wacht kans op eerherstel in Heerlen, waar het Bekkerveld van Dick 'Cooky' Voorn de tegenstander is. De kans op het bereiken van de volgende ronde is nog altijd daar, maar dan zal er een resultaat moeten worden behaald in Zuid-Limburg.

Wittenhorst 1:

Jaap Omvlee, Tom Zanders, Dion van Horne, Bart Zanders, Dirk Scheres; Joep Beurskens, Marco Daniels; Joost van Rensch, Luc van Kuijk (60' Willem Heijnen), Jeffrey Rijkers (60' Daan Verlijsdonk); Tom Spreeuwenberg.

Wat verder opviel:

• Wittenhorst 2 boekte een ruime 4-0 zege op Vianen Vooruit 2, waardoor men volgende week tegen Hapse Boys zich kan verzekeren van de volgende ronde van de beker.
  • Het vierde elftal speelde voor de tweede keer op een rij gelijk in deze bekerpoule. Op bezoek bij Blerick 2 werd met 1-1 gelijkspel.
  • 'Ut vieft' scoorde voor de tweede week op een rij vier keer en dit bleek nipt genoeg voor de zege: 4-3 tegen HBSV. Volgende week wacht de topper tegen Blerick.
  • Het zesde elftal speelde in alle vroegte verdienstelijk met 2-2 gelijk tegen de bezoekers van 't Ven.
  • Ons zevende elftal won voor de tweede keer op een rij: op bezoek bij het vierde van Meterik werd met 2-4 gewonnen.
  • Het achtste kan zich gaan richten op de competitie. Vandaag werd met 3-0 verloren op bezoek bij IVO en dit betekende de tweede nederlaag op een rij.
  • Ook Wittenhorst 9 verloor van een seniorenteam van IVO: het vijfde elftal was met 1-3 te sterk.
  • 'Ut tient' boekte vandaag een ruime zege op het eigen Sportpark Ter Horst. De bezoekers van SV United werden met 5-0 verslagen.
  • Ons nieuwbakken team, Wittenhorst 11, is aardig aan de weg aan het timmeren. Ten eerste werd de derby bij Venray 12 met 0-1 gewonnen, ten tweede werd opnieuw de 0 gehouden. Ga zo door!