Voorbeschouwing selectieteams

4 december 2019

Wat gaat de tijd toch snel. Aanstaande zaterdag spelen de meeste jeugdteams alweer hun laatste wedstrijd voordat de winterstop haar intrede zal doen. Enkele teams zullen de 14e, de dag dat ook de voetbalquiz plaatsvindt, nog een beker of inhaalwedstrijd afwerken.

Wittenhorst JO19-1 kan zich alvast gaan voorbereiden op de bekerwedstrijd tegen EVV JO19-1 uit Echt van 14 december. Aangezien a.s. zaterdag eigenlijk de wedstrijd tegen Achilles '29 op het programma stond, hebben de Horstenaren dit weekend vrij. De ploeg uit Groesbeek besloot een aantal weken geleden uit de competitie te stappen, waardoor de Horstenaren na de winterstop nog tien wedstrijden spelen om zich te verzekeren van nog een jaar 3e divisie.

Voor de mannen van Wittenhorst JO17-1 rest een uitwedstrijd bij SBC uit Son en Breugel. De ploeg van trainer Ken Peeters heeft zich al lang en breed verzekerd van de Hoofdklassecompetitie in het voorjaar, maar een plek in de top-drie is nog allerminst zeker. Streekgenoot Volharding/Sambeek zit de Horstenaren namelijk nog op de hielen. Overigens is een overwinning voldoende om definitief bij de eerste drie te eindigen. De thuisploeg staat zesde en heeft slechts vijf punten minder dan de bezoekers. Met vier overwinningen, vier nederlagen én een negatief doelsaldo voor de gastheren, lijken er genoeg kansen te liggen voor de oranjehemden om de competitie positief af te sluiten.

Met een reeks van zes wedstrijden zonder nederlaag heeft Wittenhorst JO16-1 zich zo goed als zeker verzekerd van de Hoofdklassecompetitie in het voorjaar. De ploeg van trainer Willem-Jan van Rens zal deze serie graag uit willen breiden en zal dit moeten gaan doen tegen FCV Venlo. De bezoekers wonnen slechts eenmaal (van hekkensluiter DESM) en spelen feitelijk nergens meer om. De Horstenaren kunnen daarentegen zelfs nog vierde worden als de concurrentie punten laat liggen. Om helemaal zeker te zijn van een plek bij de eerste zes, moet er gewonnen worden. Met de blessures en het regelmatig doorschuiven in het achterhoofd, mogen de oranjehemden dan spreken van een zeer succesvol eerste halfjaar.

Aanstaande zaterdag staat er een zeer belangrijke wedstrijd op het programma voor Wittenhorst JO15-1. Op bezoek bij profclub NEC JO15-2 uit Nijmegen moet de plek in de middenmoot worden verstevigd. In de 2e divisie degraderen de onderste twee ploegen, welke momenteel op een veilige afstand staan van 8 en 12 punten. NEC staat tiende op vier punten achterstand van de Horstenaren. Bij een uitoverwinning wordt de voorsprong op de nummer tien dus vergroot naar zeven punten, wat een zeer prettig gevoel op zou leveren om de winterstop aan te vangen. Daarnaast zou dan de aansluiting met de middenmoot ook in stand blijven.

Voor de dames en heren van Wittenhorst JO15-2 resteren er nog twee kansen om de onderste plaats van de 1e klasse te verlaten. De eerste kans, a.s. zaterdag op bezoek bij Vitesse '08 in Gennep, zal geen gemakkelijke worden. De Brabanders staan namelijk tweede en daarmee in punten gelijk met V.V. Achates. De thuisploeg zal dus gebrand zijn om veel doelpunten te maken om de koploper op doelsaldo alsnog in te kunnen halen. Taak voor de oranjehemden om deze druk te gebruiken en de titelkandidaat in de war te brengen met een flinke dosis energie en vertrouwen.

Hoewel de laatste twee wedstrijden werden verloren, mogen we nog altijd spreken van een tot dusver goed seizoen van Wittenhorst JO13-1 in de 3e divisie. Met vijf overwinningen in tien wedstrijden bevinden de Horstenaren zich op een keurige zevende plaats met de aansluiting met de bovenste plekken. Deze kan worden gehouden wanneer de topper op eigen veld tegen profclub Roda JC JO12-1 wordt gewonnen. De ploeg uit Kerkrade staat derde en heeft slechts vijf punten meer dan de oranjehemden. De taak is dus duidelijk: met een overwinning de lijn naar boven weer inzetten. Met een goede instelling en fysieke strijdlust behoort dit zeker tot de mogelijkheden.