Afscheid Tom Zanders: 'Kampioenschap hoogtepunt'

23 juli 2020

Er zullen maar weinig spelers zijn die kunnen zeggen dat ze hun seniorencarrière begonnen met twee promoties. Tom Zanders is er één van. Vanaf de D-jeugd doorliep hij alle eerste elftallen, om vervolgens in het seizoen 2010-2011 de overstap naar de senioren te maken. "In de E2 was Joep Vervuurt mijn trainer", blikt Tom terug op zijn jeugdjaren. "Als ik hem niet had gehad, denk ik niet dat ik de stap naar de D1 toen had gemaakt.  Ik speelde vervolgens constant in de eerste elftallen. Met de B1 werden we kampioen en met de A1 promoveerde ik in mijn laatste jaar bij de jeugd. In de eerste helft van mijn eerste seizoen bij de senioren, sloot ik aan bij het tweede elftal." Toenmalig trainer Richard Kleuskens haalde vervolgens hem in de winterstop bij het eerste elftal, destijds nog actief in de derde klasse. Via de nacompetitie werd, mét Tom, promotie naar de tweede klasse bewerkstelligd.

Een jaar later was het opnieuw feest. Tom: "Ik was in het tweede seizoen geen basisspeler, maar behoorde wel vast tot het eerste elftal. Het kampioenschap in dat seizoen is een van mijn hoogtepunten bij de selectie. Een jaar later kwam Jan Lauers, vanaf dat moment ben ik altijd basisspeler geweest." Onder Jan Lauers, en met Tom dus vast in het elftal, werd Wittenhorst een vast bespeler van het niveau waarop het nu nog altijd actief is: de eerste klasse. Tom, die naar verloop van tijd ging luisteren naar de bijnaam 'Rosso' herinnert zich enkele hoogtepunten: "Een van de dingen waaraan ik dan direct denk, is mijn enige doelpunt dat ik in het eerste elftal maakte: in de uitwedstrijd tegen Bekkerveld. Dat was in de halve finale van de beker. De bekerfinale tegen Gemert, die daarop volgde, was ook een van de hoogtepunten. Verder zal ik de wedstrijden tegen VVV en de eerste keer dat we Venray, sinds hun degradatie, troffen, niet snel vergeten. Er stonden toen 1500 toeschouwers langs de lijn."

Ondanks het feit dat Tom terugkijkt op 'leuke jaren met altijd een leuke groep en een goede sfeer', stopt hij na dit seizoen dus toch bij het eerste elftal. "Het heeft vooral met tijd te maken. Ik heb samen met Anne twee kleine kinderen (Len en Jurre) en na de zomer gaan we flink verbouwen." Zijn prestatieve carrière eindigde niet zoals gehoopt. "Ik heb dit seizoen afgesloten moet een blessure (enkelbanden gescheurd) en speelde door de coronacrisis achteraf gezien mijn laatste wedstrijd voor het eerste elftal al in december."

Desondanks blijft Tom te bewonderen in het oranje-zwart. "Ik ga nu bij het derde elftal spelen. Daarin spelen veel jongens met wie ik in het verleden bij het eerste heb gespeeld of met wie ik in de jeugd samen het gespeeld. Met velen van hen speelde ik ook al samen in de zomeravondcompetitie. Het is een erg leuke groep. Daarnaast ben ik onlangs met Nicky Zanders, Bart Zanders en Daan Hendriks gestart met tennissen bij HTC."