Davy Beerens als assistent terug bij Wittenhorst 1

26 juli 2020

Het oranje-zwarte bloed kruipt waar het niet gaan kan. Vorig seizoen pakte hij als trainer van Wittenhorst 2 de beker en besloot hij te stoppen. Nu, een jaar later, keert Davy Beerens terug bij Wittenhorst als assistent-trainer van Ton Kosterman bij het eerste elftal.

Davy, die voor de Wittenhorst-volgers geen verdere introductie nodig heeft, is al vanaf zijn vijfde jaar lid van de club en heeft na zijn periode als jeugd- en selectiespeler vele jaren binnen de jeugdopleiding gewerkt op Sportpark Ter Horst. Enkele seizoenen geleden werd hij assistent bij het eerste elftal van toenmalig trainer Jan Lauers, waarna hij hoofdtrainer werd van het opleidingsteam Wittenhorst 2.

"Vorig jaar ben ik gestopt vanwege een verschil van visie. Er braken weinig jeugdspelers door terwijl er wel veel potentie was en is. Spelers besloten te vertrekken bij een gebrek aan perspectief en naar mijn mening ontbraken enkele randvoorwaarden. Dit seizoen werd ik achter de schermen betrokken bij het schrijven van de technische visie op gebied van voetbal en opleiden en heb ik me daarnaast verdiept in het uitwerken van het nieuwe analysesysteem. Toen we een aantal weken geleden samen zaten over deze visie, raakte ik aan de praat met Richard Kleuskens en gaf ik aan oren te hebben naar een terugkeer op de velden. Ik merk nu dat de ideeën over voetbal en opleiden aansluiten bij wat ik voor ogen heb. Onlangs heb ik nog een gesprek gehad met Richard, Joop Theunissen en Antoine Driessen. Daarin wisselden we onze verwachtingen en visie uit. De voorwaarden die gecreëerd dienen te worden om de stap naar het eerste elftal te maken, zijn nu aanwezig", aldus Davy.

Aansluitend gaat hij in op zijn rol aankomend seizoen. "Het is naar mijn mening belangrijk dat er een clubman, in dit geval een assistent, een positie binnen de club heeft die de cultuur bewaakt. Iemand die op de langere termijn denkt en die ook weet wat voor spelers er in de jeugd 'rondlopen'. Hierin zie ik voor mijzelf een belangrijke rol weggelegd. Ik zal dan ook regelmatig jeugdwedstrijden bekijken op de zaterdag, om een goed beeld te creëren van de potentie die we hebben binnen de club. Als assistent van Ton Kosterman zal ik er dan ook mede zorg voor dragen dat de visie wordt uitgedragen, een mooie dubbelrol."

Tot slot is hij blij in een officiële functie terug te keren bij de club: "Het ligt natuurlijk ook aan de spelers zelf, maar ik merk dat we binnen de club op de goede weg zijn als het gaat om het creëren van de voorwaarden om doorstroming vanuit de jeugd naar de senioren te waarborgen. Daarom ben ik weer blij om terug te zijn bij Wittenhorst, want het is én blijft mijn club."

Ook bestuurslid Technische Zaken Joop Theunissen is verheugd met de terugkeer van Davy: "We zijn blij dat we een clubman als Davy na enkele prettige gesprekken terug mogen verwelkomen binnen Wittenhorst. We zijn ervan overtuigd dat deze nieuwe functie bij hem past en dat hij de visie vanuit de club zal uitdragen en bewaken. We wensen hem veel succes en zien uit naar een prettige en succesvolle samenwerking."

De goednieuwsshow houdt nog even aan, want Maurice Bouten heeft met de club overeenstemming bereikt om ook aankomend seizoen als keeperstrainer verbonden te blijven aan Wittenhorst: "Ik heb er nog geen genoeg van. Het ultieme doel is om uiteindelijk een zelf opgeleide keeper in het eerste elftal te hebben. Hopelijk lukt dit in de komende jaren. Komend seizoen wordt een mooie uitdaging voor mij én de keepers, aangezien we bij de selectie van zowel Wittenhorst 1 als 2 meerdere keepers hebben die met elkaar de strijd aangaan voor die plek onder de lat. Dit geldt ook voor de JO19- en JO17-lichting, waar eveneens meerdere talentvolle keepers samen gaan uitmaken wie er in het eerste team zal komen. Daarnaast biedt Wittenhorst mij een mooie combinatie. We werken op een hoger niveau, het is goed te bereiken en ik mag met mijn keepersschool gebruik maken van de velden. Daarnaast blijf ik natuurlijk ook de keeperstraining verzorgen voor de andere keepers binnen de jeugd, want ook daar zit voldoende talent", aldus Maurice.

Maurice Bouten.jpg