Dirk Scheres neemt afscheid van selectie Wittenhorst

28 juli 2022

Hij begon als tweedejaars E-speler en was 11 jaar oud. Daarna heeft hij vervolgens vrijwel alle jeugdselectie elftallen doorlopen, waarna hij vervolgens 4 jaar in het tweede elftal speelde en vervolgens ook in het eerste. Dirk Scheres stopt met prestatief voetballen en we hebben hem een aantal vragen gesteld over zijn ervaringen.

Wat weet je nog van jouw debuut in het eerste elftal van Wittenhorst?

“In mijn eerste jaar in het seniorenvoetbal heb ik mijn debuut in Wittenhorst 1 gemaakt onder leiding van Jan Lauers. Hij liet mij invallen op bezoek bij Heibloem. We kwamen met 10 man te staan en ik werd ingebracht om de defensie weer op volle sterkte te krijgen. Het was een moeizame invalbeurt waarin wij met 10 man stonden. Op die manier leerde ik dus kennis maken met het seniorenvoetbal.”

Welke herinneringen heb je aan je eerste seizoen in het oranje-zwart?

“Ik begon in het tweede elftal en trainde af en toe met het eerste elftal mee. Ik speelde dus voornamelijk in het tweede team. Om mijn mannetje te kunnen staan was het voor mij flink aanpoten, je wordt op verdedigend vlak flink op te proef gesteld.  In de beginjaren heb ik hier een goede ontwikkelingen in doorgemaakt. In het eerste seizoen kreeg ik net voor de winterstop een enkelblessure waardoor ik er 2 á 3 maanden uit lag.”

Je hebt dus een beetje tussen het eerste en tweede elftal ingezeten, maar welk seizoen sprong er wat jou betreft echt uit?

“De laatste drie jaar ben ik vaste selectiespeler geweest bij het eerste elftal waarvan er helaas twee coronajaren waren, waardoor er maar weinig wedstrijden te spelen waren.

Ondanks dat ik het afgelopen jaar de keuze heb gemaakt om te stoppen bij de selectie, is het laatste seizoen misschien wel het mooiste geweest. We hebben een leuk en hecht team dat zeer goed mee kan in de eerste klasse en natuurlijk met veel spelers uit Horst aan de Maas. Daarnaast hebben we een goede en professionele trainersstaf waar ik veel van heb kunnen leren. Ik speelde regelmatig,  maar door een vervelende nekblessure raakte ik mijn plekje kwijt. Hierdoor moest ik het later vooral met invalbeurten doen.”

Hoe zou je jouw tijd in het eerste elftal van Wittenhorst omschrijven?

“Voor mij is ‘wisselvallig’ denk ik het juiste woord. De potentie was er wel degelijk, maar door veel blessures kwam dit er voor mij nooit volledig uit. Ik heb te vaak meegemaakt dat ik eerst fit en dan natuurlijk ook nog wedstrijdfit moest worden door veel minuten te maken in het tweede. Daarnaast heb ik me altijd goed gevoeld bij zowel het eerste als het tweede elftal en bij de mensen bij de club, die altijd voor je klaar staan en het beste met je voor hebben.”

Wat is de reden dat je gaat stoppen bij Wittenhorst 1?

“De reden is voornamelijk dat ik het voetballen in het eerste elftal te veel als verplichting ben gaan zien. Als ik iets doe, dan wil ik er ook voor de volle honderd procent voor gaan en als je dat dan niet altijd meer kunt opbrengen ga je jezelf afvragen of je het nog waard vindt om dit dan te blijven doen. Stoppen met prestatief voetbal is in mijn geval dan de enige juiste keuze.”

Wat ga je komend voetbalseizoen doen nu je geen speler meer bent van Wittenhorst 1?

“Ik ga in Wittenhorst 5 (volgend jaar Wittenhorst 4) spelen waar mijn vrienden ook voetballen. Daarnaast word ik Assistent trainer bij JO19-1, dit om betrokkenheid met de selectie te houden en mezelf als trainer verder te verbeteren.”

Welke boodschap wil je de trainer, staf en spelers van Wittenhorst 1 nog meegeven voor het komende seizoen?

“Allereerst wil ik iedereen bedanken voor de vele jaren dat ik in de selectie van Wittenhorst heb mogen spelen, van spelers tot trainer en van de verzorgers tot leiders. Iedereen waar ik mee heb mogen samenwerken in deze mooie tijd.

Voor het komende seizoen wil ik Wittenhorst 1 meegeven dat ze vooral door moeten gaan waar we afgelopen seizoen mee zijn geëindigd. Heel veel succes met het nieuwe seizoen en maak en samen weer iets moois van. We zullen elkaar snel weer zien.”

Ook Sven van Ooijen en Niek van der Sterren hebben afscheid genomen van de selectie van Wittenhorst en worden bedankt voor hun inzet.