In gesprek met: Theo Coenen

2 augustus 2019

Enkele jaren geleden zocht de technische commissie een klankbord voor Jan Lauers, toenmalig hoofdtrainer van Wittenhorst 1, die daarnaast de structurele doorstroming naar de seniorenselectie zou gaan begeleiden. Deze werd gevonden in de persoon van Theo Coenen. Inmiddels is Theo Hoofd Jeugdopleiding Bovenbouw en Technisch Coördinator voor de seniorenselectie.

Een inleiding over jezelf:

"Mijn naam is Theo Coenen, 52 jaar oud en woonachtig in Hout-Blerick samen met Yvonne. Ik ben vader van twee dochters, beiden 23 jaar. Verder ben ik werkzaam bij Sous Fresh B.V. in Venlo op de afdeling Traffic."

Bij welke clubs heb je gevoetbald en ben je eerder werkzaam geweest?

"Tot mijn negentiende heb ik gevoetbald bij SV Blerick, waarna ik ben gaan voetballen bij H.B.S.V. Aldaar heb ik nog twee jaar gespeeld, maar inmiddels had ik ook al drie operaties achter de rug. Op mijn zestiende werd ik jeugdleider en via mijn militaire diensttijd ben ik de trainerscursussen gaan volgen tot en met Trainer coach II. Bij H.B.S.V. begonnen als jeugdtrainer, waarna ik assistent en later hoofdtrainer werd bij Venlosche Boys en Haelen. Vervolgens ben ik gestopt met trainerstaken, vooral omdat ik de verplichtingen op de vaste momenten moeilijk kon combineren met mijn privéleven. Hierna ben ik beleidsmatig aan de slag gegaan en Hoofd Jeugdopleidingen geweest bij SV Blerick en later Sportclub Irene, totdat ik vier jaar geleden werd benaderd om naar RKsv Wittenhorst te komen", aldus Coenen.

Hoe is jouw komst naar RKsv Wittenhorst tot stand gekomen?

Theo: "Toen mijn periode bij Sportclub Irene ten einde kwam, wilde ik graag een uitdaging aangaan in de regio Horst aan de Maas. Al snel kwamen clubs als Wittenhorst en Sparta '18 in mijn gedachten. Door de voetballerij sprak ik regelmatig met Richard Kleuskens en van hem begreep ik dat er bij Wittenhorst behoefte was aan vers bloed voor een nieuwe functie binnen de technische commissie. Na enkele gesprekken met Rob Vissers en Ton Hagens, besloten we om de samenwerking aan te gaan."

Met wat voor doelstellingen ben je begonnen aan deze functie(s)?

Coenen: "De afgelopen jaren kwamen er gemiddeld vijf spelers over vanuit de JO19 naar de senioren. Van deze vijf besloten er na afloop van het seizoen drie te stoppen. Dat is 'killing' voor het beleid. In het nieuwe seizoen maken maar liefst tien spelers van het  kampioensteam JO19-1 de overstap naar de selectie. De komende jaren moet zich dit gaan voortzetten, zodat we in de nabije toekomst weer een Wittenhorst 3 als selectieteam kunnen neerzetten, net als in het verleden. Op deze manier kun je van kwantiteit juist kwaliteit maken."

Je bent nu bijna vijf jaar werkzaam bij RKsv Wittenhorst. Wat is jouw beeld van de club?

"Wittenhorst is een hele sociale vereniging met vooral enthousiaste mensen binnen de diverse commissies. De afgelopen twee jaar is de club op een aantal vlakken gereorganiseerd en dat begint haar vruchten af te werpen. We hebben daarnaast een prachtig sportpark. De club heeft veel potentie, maar soms merk ik wat gemakzucht en bescheidenheid om ambities waar te  maken", aldus Coenen.

Wat maakt de club volgens jou zo aantrekkelijk voor jeugd -en seniorenspelers?

Theo: "Dit heeft denk ik meerdere redenen. Denk aan de accommodatie en de uitstraling van de club. Dames en heren voelen zich welkom bij de club en merken dat ze hier ook sociale contacten opdoen. Daarnaast is Wittenhorst een ideale club om je verder door te ontwikkelen wanneer je afvalt bij een betaald voetbalorganisatie en toch ambitie hebt om op niveau te blijven voetballen. We zijn beleidsmatig een voorbeeldclub: wie had acht jaar geleden gedacht dat het eerste elftal nu nog steeds in de 1e klasse zou spelen?

De afgelopen jaren hebben we op prestatief vlak enkele mooie successen mogen boeken, maar ook rumoerige perioden gekend. Hoe trek je hier lering uit?

"De stand van de ranglijst is voor mij niet bepalend of een seizoen succesvol is of niet, er spelen altijd factoren mee die je niet in de hand hebt. Afgelopen seizoen wisten we dat we een smalle selectie hadden bij de senioren. Na de winterstop vielen enkele spelers uit met blessures, waarna we er alles aan gedaan hebben om de teams optimaal te faciliteren. We hadden vorig seizoen te weinig aanwas vanuit de jeugd en extern hadden we geen jongens klaarstaan die ons zeker zouden versterken. Natuurlijk waren er wel spelers in beeld, maar deze bleken niet haalbaar of niet goed genoeg, iets waar we erg kritisch op zijn. Met de jongens die we dit seizoen gehaald hebben (Dion van Horne, Jeffrey Rijkers, Jaap Omvlee, Tomasz Franczak en Tom Spreeuwenberg red.), alsmede de JO19-spelers, zijn we hier wél van overtuigd", aldus Coenen.

Even het besluit toelichten omtrent de trainingsavonden...

"Enerzijds is dit gedaan om het niveau van de trainingen te waarborgen. De seniorenselectie trainde altijd op vrijdag, maar omdat de zondag hier kort op volgde, moest de intensiteit worden afgebouwd. Ton Kosterman gaf dan ook aan graag op donderdag te willen gaan trainen, om zo twee avonden gerichter te kunnen gaan werken. Hierna hebben we besloten om alle selectieteams vanaf de C-jeugd op dezelfde avonden te laten trainen. Nu dit is gerealiseerd, zijn de lijntjes veel korter en kunnen spelers ook makkelijk worden geprikkeld door op dezelfde avond bijvoorbeeld bij een hoger team te gaan trainen. We gaan steeds meer kijken naar het individu, waardoor er nu binnen de organisatie meer duidelijkheid en helderheid is."

Wanneer ben jij aan het eind van het seizoen tevreden?

Theo: "We willen meer continuïteit creëren. Bij de senioren was het rumoerig en bij de JO17 hebben we nieuwe trainers aangesteld. Het valt niet mee om nieuwe trainers aan te stellen die ambitie hebben en daarnaast ook willen werken binnen het beleid van een vereniging."

We wensen Theo veel plezier en succes in zijn vijfde seizoen bij deze mooie club!