Jeugd en ervaring staan centraal bij Wittenhorst 1 en 2

4 mei 2020

Wittenhorst is trots dat ze voor het komend seizoen een sterke selectie op de been brengt. Voor zowel het 1e als 2e elftal is er een mix van talent, ervaring, techniek en fysieke kracht. Beide elftallen hebben veel potentie. De technische commissie is erin geslaagd om voor beide teams een herkenbaar elftal te presenteren voor onze toeschouwers. Meer dan 85% van de selectie bestaat uit spelers uit de eigen jeugdopleiding en spelers uit Horst aan de Maas. Deze groep is aangevuld met enkele spelers uit de regio die extra kwaliteit en ervaring toevoegen aan de selectie. Het is mooi om te zien dat de eigen jeugdopleiding kwalitatief goede spelers aflevert aan de selectie van Wittenhorst. En hopelijk stromen er in de toekomst veel talenten door naar Wittenhorst 1. Wat past binnen de ambitie en doelstelling van het technisch beleidsplan van de club.

Natuurlijk is het zo dat er enkele spelers stoppen, vertrekken of bij vriendenteams binnen Wittenhorst gaan voetballen. Het is van alle tijden alhoewel we graag zien dat spelers zo lang mogelijk bij de selectie blijven voetballen. Doordat spelers kiezen voor een maatschappelijke carrière, een vriendenteam of omdat ze een stapje lager willen voetballen, lukt dit niet altijd. Dat wordt gerespecteerd door de club en met deze jongens zijn goede gesprekken gevoerd, met veel respect en begrip. En wellicht komen ze ooit weer graag terug om te voetballen, als trainer of als supporter.

Ambitie

Wittenhorst wil graag minimaal 1e klasse voetballen met het 1e elftal en hoofdklasse met het 2e elftal. En dat met een herkenbaar team met voornamelijk spelers uit de eigen jeugdopleiding of de gemeente Horst aan de Maas.

Dat Wittenhorst daar voor het seizoen 2020-2021 in geslaagd is, motiveert veel Wittenhorst leden die voor de jeugdopleiding een grote inspanning leveren. Ook dit jaar stromen veel spelers door naar de selectie. Mooi om te zien is, dat spelers uit eigen beweging weer terug naar Wittenhorst komen omdat ze het goed naar hun zin hadden.

Belangrijk is de mix van ervaring en jeugdig talent. Wittenhorst kijkt nadrukkelijk op welke wijze ervaren spelers waarde toevoegen aan het team, en in het bijzonder om jeugdspelers te coachen in hun verdere ontwikkeling als speler. Op deze wijze kan Wittenhorst het hoge niveau continueren naar de toekomst. Voor Wittenhorst 1 is dat het niveau van 1e klasse, en mocht het ooit lukken te promoveren naar de hoofdklasse zou dit in historisch perspectief geweldig en uniek zijn. Voor Wittenhorst 2 is het streven te promoveren naar de hoofdklasse voor niet standaard teams. Het hoogste niveau dat bereikt kan worden. Wittenhorst volgt de ontwikkelingen op dit gebied omdat de KNVB hierin wijzigen wil gaan aanbrengen.

Plezier

Naast de ambitie van de club is het belangrijk dat spelers zich thuis voelen binnen de vereniging. Dat het 1e en 2e elftal samen met de JO19-1 zich een hecht team voelen waar iedereen een eigen plek heeft en waar saamhorigheid belangrijk is. Voor komend seizoen zullen Ton Kosterman en Richard Kleuskens daarin een belangrijke rol vervullen. Zij betrekken daarin waar mogelijk de JO19-1 groep, welke komend seizoen door Remco Arts wordt getraind. Remco zal zich op een later tijdstip voorstellen binnen onze club. De JO19-1 speelt op een hoog niveau en is dit jaar in de subtop geëindigd in de 3e divisie. Een geweldig resultaat. Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst!

Tenslotte de wijzigingen in beeld gebracht

Afsluitend kunnen we stellen dat de technische commissie, erin geslaagd is, ondanks de bijzondere tijden van Corona, een prachtige selectie op de been te brengen. Iedereen kijkt met veel belangstelling uit naar het nieuwe seizoen. Het is wel afwachten wat Corona met zich meebrengt, want de gezondheid van onze spelers, staf en leden staat natuurlijk voorop. We wensen alle betrokken mensen bij onze club een mooie vakantie en hopelijk kan iedereen genieten van veel gezelligheid en rust ondanks deze bijzondere tijden. We wensen Ton Kosterman en Richard Kleuskens veel succes met het nieuwe seizoen en hopen elkaar snel te zien op ons unieke sportpark.

Er zijn 17 spelers die de selectie versterken:

• Denny Bongers (keert terug na afwezigheid van 2 jaar van SV Lottum), Frank Peeters (keert terug na 1,5 jaar wereldreis).
  • Giel Beurskens, Ruud Meijers, Kevin van Asten en Erik Beelen (sluiten alle 4 weer aan na een jaar revalidatie). Joost Wijnhoven zit nog midden in een revalidatietraject en zal bij start voorbereiding nog niet fit zijn.
  • Ravi Arts, Daan Driessen, Niek van der Sterren, Robbin Clabbers, Sam Aerts, Mohammed Al Imam, Wes Verheijen, Joeri Arts, Luuk Mooren, Koen Saris (doorstroom vanuit JO19-1).

Er zijn 9 spelers die lager spelen, vertrekken of stoppen:

• WH-1: Tom Zanders (lager elftal), Willem Heijnen (vertrekt naar IVO), Luc van Kuijk (vertrekt naar Melderslo).
  • WH-2: Dennis van Asten (stopt), Jeffrey Cuppen (vertrekt naar SV United), Stijn Jenneskens, Jarno Philipsen (lager elftal).
  • JO19-1: Sangay Tamang, Gidi Kleuskens (beiden gestopt).

alles onder voorbehoud omdat tot 15 juni nog wijzigingen kunnen komen

Technische commissie Wittenhorst, 4 mei 2020