Succesvol Fit naar Werk krijgt vervolg

20 augustus 2020

30 deelnemers, 12 fulltime en parttime banen, 5 vrijwilligersbanen en 5 werkervaringsplekken en proefplaatsingen. Dat zijn de resultaten van het project Fit Naar Werk sinds 2017. Daarin gaan mensen met een bijstandsuitkering onder begeleiding van een coach aan de slag met hun fysieke en mentale ontwikkeling, op weg naar misschien wel een betaalde baan. Vanwege het succes tekenden voetbalclub RKsv Wittenhorst, de Businessclub Wittenhorst en de gemeente Horst aan de Maas vandaag een overeenkomst om Fit naar Werk voort te zetten. In september start weer een nieuwe groep deelnemers.

Wethouder Roy Bouten: “Voor mensen met een bijstandsuitkering is het vinden van werk geen vanzelfsprekendheid. Met Fit naar Werk helpen we hen op een concrete en praktijkgerichte manier in hun fysieke en mentale ontwikkeling. Want als je lekker in je vel zit, kun je ook nieuwe uitdagingen aan. Ik ben supertrots op de mooie stappen die alle deelnemers hebben gezet. Voor de één is het een stap naar werk, voor de ander een stap naar weer echt meedoen in de maatschappij. Twee belangrijke pijlers van de nieuwe visie, die we begin 2021 aan de gemeenteraad voorleggen.”

Een jobcoach van de gemeente Horst aan de Maas helpt deelnemers in hun mentale groei. Daarnaast krijgen ze concrete handvatten voor een gezonder en actiever leven. Op het sportpark van RKsv Wittenhorst volgen ze een sport- en beweegprogramma, onder begeleiding van een trainer van Wittenhorst en beweegconsulenten van Sport aan de Maas. Via het netwerk van de Businessclub ervaren deelnemers op een laagdrempelige manier het leven op de bedrijfsvloer, met bedrijfsbezoeken en werkervaringsplaatsen.

Fit naar Werk voor een fitte samenleving
Met de overeenkomst hernieuwen RKsv Wittenhorst, Businessclub Wittenhorst en de gemeente Horst aan de Maas de afspraken om samen maatschappelijke activiteiten te ontwikkelen. Wittenhorst geeft hiermee invulling aan haar maatschappelijke ambitie om mensen, verenigingen en ondernemers met elkaar te verbinden. Dit leidt tot bredere effecten in de samenleving: het versterkt de samenwerking in Afslag10, bovendien levert het project een bijdrage aan de doelen van de Gezondste Regio 2025.