Voorbeschouwing selectieteams

7 november 2019

Veel spannender gaat het niet worden. Wittenhorst JO19-1 speelt a.s. zaterdag op het eigen Sportpark Ter Horst om 14.30 uur de topper tegen RKsv Nuenen. Na zes wedstrijden hebben beide ploegen veertien punten en zijn ze nog altijd ongeslagen. Waar de Brabanders twee keer zoveel scoorden dan de Horstenaren (16 om 8), kregen de oranjehemden een stuk minder tegendoelpunten om de oren (2 om 6). Doordat beide ploegen afgelopen weekend niet wisten te winnen, is de achterstand op koploper FC Eindhoven opgelopen naar vier punten. Naast de prestige, staat ook een goede uitgangspositie op het spel om nog altijd in de race te blijven voor de eerste periodetitel.

Een half uur later begint op hetzelfde sportpark de wedstrijd tussen Wittenhorst JO17-1 en sv OSS JO17-1. De ploeg van trainer Ken Peeters herstelde zich van een nederlaag door afgelopen weekend simpel te winnen bij Juliana Mill, waar de Brabanders de laatste twee wedstrijden verloren en hierdoor afgleden naar plek zes op de ranglijst. Het verschil tussen beide ploegen is slechts drie punten, dus met een nieuwe Horster driepunter wordt de middenmoot op afstand gezet en blijft men in de race om het kampioenschap.

Na de goede wedstrijd een dito overwinning op MVC '19 JO17-1, gaan de mannen van Wittenhorst JO16-1 op zoek naar hun tweede opeenvolgende overwinning in de Hoofdklasse. De ploeg van trainer Willem-Jan van Rens zal dit moeten doen op bezoek bij Sparta '18/Kronenberg JO17-1, dat slechts één punt meer heeft dan de Horstenaren. De gastheren kregen afgelopen week met maar liefst 8-0 op de broek. Daarnaast hebben de oranjehemden nog een appeltje te schillen met onze buurtvereniging: in de beker werd er onnodig nipt verloren. Een overwinning zou dan ook twee vliegen in één klap betekenen: revanche en het passeren van de concurrent op de ranglijst.

Je zou het kunnen zien als een soort opwarmertje, maar dat is het natuurlijk niet. Ook de JO15-1 van Wittenhorst en Nuenen zullen elkaar zaterdag treffen op Sportpark Ter Horst en wel om 13.15 uur.  Na drie opeenvolgende nederlagen wisten de Horstenaren afgelopen weekend eindelijk weer te winnen, waardoor een voorlopige zevende plek wordt bezet. De bezoekers uit Brabant wisten daarentegen nog niet te winnen en staan met drie gelijke spelen en drie nederlagen op een voorlopige tiende plek. De thuisploeg mag zich echter geen zand in de ogen laten strooien, want afgelopen weekend op bezoek bij hekkensluiter Gemert verliep het zeker niet vlekkeloos. Met nipte nederlagen tegen DZC en MVV hoeven de Brabanders zich dan ook zeker niet te schamen. Een Horster overwinning betekent aansluiting met de top en het voorlopig op afstand zetten van de onderste regionen. De opdracht lijkt duidelijk.

Na vijf opeenvolgende nederlagen lijkt daar dan eindelijk de uitgelezen kans te komen voor de dames en heren van Wittenhorst JO15-2 om de eerste overwinning te boeken in de 1e klasse. Op het eigen Sportpark Ter Horst ontvangen de Horstenaren om 11:30 uur hekkensluiter Blerick, dat net als de gastheren nog geen enkel punt wist te verzamelen. Het enige verschil is dat de bezoekers twee keer zoveel tegendoelpunten moesten incasseren en één wedstrijd meer hebben gespeeld. Feit is dat deze competitie na zaterdag minstens één team minder heeft dat nog puntloos is, de ploeg van trainer Peter Rijs zal er alles aan doen om dit in hun voordeel te beslissen.

Na de nipte nederlaag op eigen veld tegen FC Eindhoven (0-1), gaan de mannen van Wittenhorst JO13-1 op voor revanche in een uitwedstrijd bij middenmoter NWC uit Asten. "Het andere oranje" uit Brabant staat momenteel op een achtste plaats en heeft vijf punten minder dan de ploeg van trainers Verbong en Christiaens. De Horstenaren hebben vier punten minder dan koploper Roda JC en staan dan ook keurig derde. Met een vijfde overwinning in zeven wedstrijden zou de Koempelclub op het radar blijven staan en wordt een plek in de top-drie verder verstevigd.