"Iedereen verdient een platte kar"

24 april 2020

RKsv Wittenhorst telt in totaal maar liefst achttien seniorenteams. De komende weken praten we bij met onze dames en heren. Hoe erg missen ze het voetbal? Of weegt het gemis van de kantine zwaarder? Hoe hebben ze nog contact met elkaar en hoe volgend seizoen verder? Vandaag de beurt aan de vriendenteams van Wittenhorst 5 en Wittenhorst 7.

't Fieft: van degradatie noa soort vaan kampioen.

De vedettes van ons vijfde elftal laten er geen gras over groeien: "Na een teleurstellend verlopen seizoen zijn we tot ieders verdriet gedegradeerd naar de 5e klasse. Gelukkig had Dirk van Rengs (bekend van zijn prachtige penalty vorig seizoen die zelfs de Kelderklasse bereikte) een vat bier beloofd als we zouden degraderen, dus dat verzachtte de pijn. Echter heeft nog geen druppel van dit vat onze slokdarm bereikt."

Ohja, 5e klasse. Het niveau is weliswaar wat aan de slechte kant, maar we spelen wel tegen de jongens uit de kerkdorpen waar we een paar uur geleden nog ’n halve krat bier en vijf shots Sambuca mee hebben gedronken. Altijd leuk. We waren halverwege de competitie toen de pandemie toesloeg. Op dat moment stonden we bovenaan. En nu nog steeds trouwens. Helaas, maar begrijpelijk, heeft de KNVB besloten het seizoen nietig te verklaren waardoor wij een potentieel kampioenschap (uiteraard met platte kar) mislopen. Uiteraard worden ook de zondagen bij ’t Fieft zeer gemist. Deze staan altijd garant voor enkele goudgele pretcilinders en de nodige onzinpraat, waarna vaak nog in het dorp wordt afgesloten met wederom een Sambuca (Heagunz)."

"Tijdens de crisis zien de mannen van ’t Fieft elkaar weinig wat leidt tot ophoping van de eerder genoemde onzin praat. Hopelijk mogen we snel weer de kantine in! En ’t veld op natuurlijk.. zodat we alsnog die felbegeerde platte kar kunnen bestellen om het kampioenschap te vieren!"

't Zuvvend: vaan kansloos noa degelijke middenmoter.

Deze vrienden verdienen toch wel enige introductie. Vorig seizoen eindigden de oranjehemden kansloos onderaan met vier punten en een doelsaldo van boven de -100. Dit seizoen behaalden de kameraden maar liefst zeventien punten en is het doelsaldo als het ware positief (+6).

"Nu de competitie gecanceld is zijn wij net zo veel kampioen als alle andere teams. De platte kar kan dus geboekt worden. En omdat we onze laatste wedstrijd gewonnen hebben, eindigen we het seizoen met een voldaan gevoel. Ook de zondagen die we kunnen uitslapen komen niet als een onaangename verrassing. Maar na verloop van tijd missen we het toch om na een vroege pot voetbal de kantine in te duiken en als het even mee zit 's avonds 'te Grieken met z'n allen'. Zelfs het trainen wordt gemist. Nu spreken de mannen elkaar alleen nog als ze een pot Warzone of FIFA spelen. Gelukkig zijn ze hier wel beter in dan in voetbal want anders zou het er slecht uitzien. We kijken met z'n allen uit naar het nieuwe voetbalseizoen. We beloven dat de eerstvolgende voetbalzondag een legendarische gaat worden!"

Volgende week lezen jullie o.a. over Wittenhorst 1, Wittenhorst 3 en het G-team.