Jaarverslag Hoofdbestuur

28 september 2015

Gebruikelijk is dat voorzitter Ton Hagens namens het bestuur rond de jaarvergadering een openingsverslag presenteert. Onderstaand de tekst van dit jaarverslag:

Beste leden van RKsv Wittenhorst,

De opening van het seizoen 2014-2015 op sportpark “Ter Horst” mogen we terecht bijzonder noemen. Na een afwezigheid van vele jaren was er weer de derby RKsv Wittenhorst – SV Venray in de 1ste klasse. Deze memorabele wedstrijd werd gespeeld voor een publiek van bijna 2.000 toeschouwers. Een droom die realiteit werd en die de sportieve groei weerspiegelt die de vereniging heeft doorgemaakt.

Om ook in de toekomst de vooraanstaande positie van regioclub met ambitie te behouden is het juist nu belangrijk om te blijven ondernemen binnen de vereniging. De komende jaren is het van essentieel belang om meer dan ooit de focus te leggen op onze jeugdopleiding. Een gezonde aanwas van jeugdleden draagt bij aan het bestaansrecht van de vereniging en geeft mede invulling aan onze sportieve ambities.

In tegenstelling tot eerdere voorspellingen kent onze vereniging weer een groei in het aantal leden, zowel bij de jeugd als de senioren. Hier hebben ongetwijfeld de wervingsacties en het positieve imago van Wittenhorst aan bijgedragen. Groei in combinatie met de huisvesting van korfbalvereniging S.V. Oxalis op sportpark “Ter Horst” heeft ertoe geleid dat de capaciteit van de accommodatie wederom op de proef wordt gesteld en vraagt om creativiteit op de korte termijn en beleid op langere termijn.

De ambitie van de vereniging, zowel in sportieve als maatschappelijke zin, kan alleen maar worden gerealiseerd door onze vrijwilligers. Mensen die op vrijwillige basis altijd klaar staan voor een ander en het uiteindelijk mogelijk maken dat de sport beoefend kan worden. Laten wij onze vrijwilligers blijven respecteren en waarderen, want zonder vrijwilligers geen vereniging!

RKsv Wittenhorst neemt haar maatschappelijke verantwoordelijkheid en heeft in het verleden al diverse maatschappelijke initiatieven opgezet of gesteund. Primair hierbij is het versterken van de verenigingszin, het samen sportief en sociaal momenten beleven. Maar Wittenhorst gaat verder en is er trots op dat in samenwerking met  VIA VVV-Venlo het project “Bewegen naar Werk” is opgestart met als doel om mensen letterlijk naar de arbeidsmarkt te bewegen.

Een maatschappij waar hogere eisen worden gesteld aan de vereniging en met een terugtrekkende overheid vereist dat er wordt ingespeeld op deze veranderende omgeving. Daarom zijn maatschappelijke initiatieven zoals met VIA VVV van cruciaal belang. Daarnaast is het belangrijk dat ook het bedrijfsleven zich verbindt aan een vereniging als RKsv Wittenhorst, de groei van de business club en het aantal sponsoren is dan ook toe te juichen.

De ontwikkeling van de Sportzone, welke volop in beweging is, zal een bijdrage gaan leveren aan de vitaliteit van RKsv Wittenhorst met als doel: “De Kasteelse Bossen uit te laten groeien tot een plek die enerzijds de potentie heeft om een regionale sportzone van betekenis te zijn en anderzijds een bijdrage levert aan het woon- en verblijfgenot voor Horst aan de Maas en haar bezoekers”.

De Sportzone zal leiden tot vergaande integratie van de verschillende entiteiten binnen het gebied Kasteelse Bossen en daarbuiten. Er liggen mooie uitdagingen in het verschiet waarbij de basis van onze vereniging, het faciliteren van voetbal, zeker niet tekort mag worden gedaan.

Voor het nieuwe seizoen wens ik iedereen veel spelplezier en laten we er samen voor zorgen dat Wittenhorst een vereniging is waar we echt verenigen zoals het bedoeld is!

Namens het hoofdbestuur RKsv Wittenhorst,

Ton Hagens, voorzitter.