Voorbeschouwing selectieteams

29 januari 2020

Terug van weggeweest: de voorbeschouwing op de competitiewedstrijden van de selectieteams. Er zijn de komende maanden nog enkele vragen te beantwoorden. Houden Wittenhorst JO19-1 (3e divisie) en de JO15-1 (2e divisie) het vol om zich te handhaven in de middenmoot van de sterk bezette competitie? En eigenlijk geldt deze vraag ook voor onze JO13-1, dat goed meedraait in de 3e divisie. Daarnaast wordt het interessant om de verrichtingen van de JO17-1 en JO16-1 te volgen, die allebei gaan meestrijden om promotie naar de 4e divisie. Kortom, genoeg om naar uit te kijken!

De ploeg van Richard Kleuskens begint de tweede seizoenshelft met een thuiswedstrijd tegen de hekkensluiter van de 3e divisie: RKDVC uit Drunen. De bezoekers wisten deze competitie tot dusver slechts één keer te winnen, waar de Horstenaren na een goede start de laatste vijf wedstrijden niet wisten te winnen. Omdat het verschil tussen de nummer drie en de oranjehemden slechts twee punten is, kan een Horster zege weer voor een heel ander perspectief zorgen. De wedstrijd start zaterdag om 14.30 uur.

Voor Wittenhorst JO17-1 start de kampioenspoule van de Hoofdklasse met een uitwedstrijd in Echt bij EVV/RIOS '31, dat in de Hoofdklasse Zuid knap tweede werd en maar liefst 28 punten behaalde in elf wedstrijden. De ploeg van Ken Peeters eindigde als derde in hun competitie, dus normaliter zullen de onderlinge verschillen aankomende zaterdag klein zijn. De geschiedenis leert ons dat een goed begin het halve werk is en dat er in zo'n competitie altijd twee teams zijn die er met kop en schouders bovenuit steken. De kans is, gezien de resultaten voor de winter, groot dat één van de twee teams EVV of Wittenhorst is. We zullen zaterdagmiddag zien of de oranjehemden hun aspiraties kunnen waarmaken.

Voor Wittenhorst JO16-1 start de kampioenspoule eveneens met een uitwedstrijd en wel Sparta '25 in Beek en Donk. De Brabanders wonnen voor de winterstop met 0-1 van onze JO17-1 en incasseerde opvallend weinig tegendoelpunten, wat wil zeggen dat men kan leunen op een betrouwbare verdediging. De ploeg van trainer Willem-Jan van Rens is daarentegen al zeven competitiewedstrijden ongeslagen en is steeds beter gaan voetballen. Meedoen om promotie wordt, gezien de hevige concurrentie, moeilijk. Maar één ding is zeker: deze getalenteerde lichting zal het iedere ploeg moeilijk maken en zal proberen de prestatie van vóór de winterstop op z'n minst te evenaren.

De mannen van Wittenhorst JO15-1 kunnen aanstaande zaterdag een grote stap zetten richting handhaving in de 2e divisie. Om 13.15 uur komt namelijk hekkensluiter JVC Cuijk op bezoek, dat tot dusver slechts één punt behaalde uit elf wedstrijden, Met dertien punten uit even zoveel wedstrijden staan de manschappen van trainer Theeuwen keurig in de middenmoot, maar er zullen nog enkele overwinningen nodig zijn om lijfsbehoud te verzekeren. Een stap in de goede richting dient dus gemaakt te worden op eigen veld, waar eerder dit seizoen o.a. al werd gewonnen van MVV.

Voor de dames en heren van Wittenhorst JO15-2 start de 2e klasse direct met een interessante derby in Sevenum tegen de JO15-2 van Sparta '18/Kronenberg. De ploeg van trainer Peter Rijs, zoals bekend afkomstig uit Sevenum, won afgelopen zaterdag een oefenwedstrijd tegen ZSV JO15-1 (1-0). Deze positieve ervaring zullen de oranjehemden meenemen naar Sevenum om de ingezette lijn door te trekken en om deze competitie enkele overwinningen te pakken. Want dat verdienen ze zeker!

Voor Wittenhorst JO13-1 wordt het direct aanpoten: de Horstenaren gaan zaterdag op bezoek bij SBC in Son en Breugel. De eveneens in het oranje spelende Brabanders doen het erg goed in de 3e divisie en leiden de dans met 26 punten elf wedstrijden. De Son en Breugel Combinatie houdt hiermee de profclubs FC Eindhoven en Roda JC voorlopig op afstand. Voor de winterstop beleefden de Horstenaren een iets mindere reeks, waardoor de achtste plaats voorlopig de tussenstand is.. Met een goede start kan de lijn omhoog weer worden ingezet, waar enkele overwinningen genoeg zullen zijn om handhaving te verzekeren.