Vrijwilliger aan het woord: Lei Schampers

17 september 2020

RKsv Wittenhorst steunt op haar vele vrijwilligers. Van de trainers tot aan het kantinepersoneel: iedereen draagt zijn steentje bij. Deze rubriek geeft een inkijkje in de werkzaamheden van deze vrijwilliger, welke daarnaast ook zijn/haar mening geeft over de plek van de club in de samenleving en waar we als vereniging winst kunnen boeken. Vandaag Lei Schampers, oud-speler, al vele jaren grensrechter en fotograaf van de teamfoto's.

Een kleine inleiding over jezelf

Ik ben Lei Schampers, woon sinds 1983 in Horst,  68 jaar oud en gescheiden. Ik heb 2 dochters en ben een trotse opa van 3 kleinkinderen en een vierde onderweg. Verder heb ik een dwergschnauzer “Riva” van bijna 2 jaar, waarmee ik dagelijks  tussen de 8 en 12 km. wandel.  Daarnaast maak ik met mijn e-bike ook nog regelmatig fietstochtjes. Ook maak ik veel foto’s van Riva en van mijn kleinkinderen en wat zoal nog meer voor mijn lens komt.

Sinds wanneer ben je lid/vrijwilliger en hoe ben je bij de club terechtgekomen?

Sinds 1983 woon ik in Horst. Vanaf het seizoen 85/86 ben ik hier in de lagere elftallen gaan voetballen, tot mijn 46e. In die tijd ben ik 3x kampioen geworden. In 1999 kreeg ik een telefoontje van Lambert Lemmen (hier had ik mee gevoetbald) of ik zin had om grensrechter te worden bij het 3e (Hij wist dat ik vier jaar bij Venlosche Boys in het 1e had gevlagd (78/82). Toen begon dus hier mijn tijdperk als grensrechter: Drie jaar het 3e, vijf jaar het 2e, zeven jaar het 1e, daarna één jaar weer het 3e en vanaf 2015 tot heden bij wat nu het 6e is.

In 2000 werd ik gevraagd of ik ook zin had om bij de B2 grensrechter te worden. Dit werden twee jaar B2 en aansluitend 6 jaar B1 (kampioen in de Hoofdklasse in het seizoen 2006/2007). In 2008 ben ik gestopt bij de jeugd. In 2016 werd ik weer gevraagd of ik bij jeugd zou willen vlaggen, dit heb ik gedaan t/m het seizoen 2018/19. Dit was ook weer leuk: In 2017/18 kampioen met de JO14-1 en met de JO15-1 in het seizoen 2018/19.

3.       Omschrijf eens jouw werkzaamheden/vrijwilligerstaken bij Wittenhorst. Hoe haal jij hier jouw plezier/energie/voldoening uit?

Mijn hoofdtaak is uiteraard grensrechter bij het 6e. Je zou kunnen zeggen dat ik een “beroepsgrensrechter” ben (hahahaha). Ik doe het gewoon graag. Aangezien ik nogal veel fotografeer, word ik vaak gevraagd voor de teamfoto’s voor de jeugdteams van Wittenhorst. Ik heb ondertussen een enorm aantal Wittenhorst foto’s gemaakt. Vanaf vorig seizoen maak ik wekelijks een overzicht voor de jeugdcoördinatoren betreffende de verwerking van de jeugdteams in Dotcom (spelersvolgsysteem).

4.       Wat betekent Wittenhorst voor jou?

Het betreft een leuke club, met veel aandacht voor het jeugdgebeuren. Met name de mini-Fjes vind ik een leuk onderdeel. Een gezellige vereniging met de nodige activiteiten.

5.       Wat zijn jouw mooiste herinneringen als vrijwilliger bij Wittenhorst?

Mijn kampioenschap met het 1e op 13 mei 2012 in de 2e klasse. In een spannende laatste wedstrijd tegen SSS’18. Aangezien we deze wedstrijd verloren, was het wachten op de uitslag van concurrent Venlosche Boys bij SVC 2000. Na heel wat spannende minuten wachten, kwam eindelijk het verlossende antwoord: Het was daar 0-0 gebleven. Het feest kon beginnen!

6.       Hoe kijk jij aan tegen de recente ontwikkelingen binnen de club?

Het is een erg goede ontwikkeling dat straks alle teams in dezelfde tenues gaan spelen, dat geeft een extra uitstraling. Ik hoop dat de twee vacante bestuurszetels op de algemene ledenvergadering ook weer ingevuld worden. Eén zetel zal ingevuld gaan worden door Natascha Smits, dus nog 1 zetel te gaan. Het is van groot belang dat we een voltallig bestuur hebben.

7.       Waar hoop jij dat Wittenhorst naar toe groeit? Waar moeten we aan blijven werken?

Ik hoop dat Wittenhorst blijft groeien naar een zo hoog mogelijk niveau, het liefst met eigen spelers c.q. spelers uit de regio. We zullen aan de jeugdafdeling moeten blijven werken, zodat hier de talenten t.z.t. weer kunnen doorstromen naar het 1e. Onze club staat of valt met een goede jeugdafdeling.